Samar: Rośnie produkcja samochodów w Polsce

Polska Agencja Prasowa SA
12-12-2005, 17:47

Pomimo drastycznego spadku sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce, ich produkcja utrzymuje się na wysokim poziomie - poinformował w poniedziałek instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.

Pomimo drastycznego spadku sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce, ich produkcja utrzymuje się na wysokim poziomie - poinformował w poniedziałek instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.

    W listopadzie tego roku linie produkcyjne polskich fabryk opuściły 52 tys. 754 samochody osobowe, to o 19,2 proc. więcej w porównaniu do listopada ubiegłego roku i o niecałe 2 proc. więcej niż w październiku 2005 r.

    W ciągu jedenastu miesięcy tego roku w Polsce wyprodukowano łącznie 481 tys. 114 aut osobowych, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej. 

    Jak wynika z badań Samaru, zaledwie 6,15 proc. tej produkcji czyli 29 tys. 591 aut (o ok. 39 proc. mniej niż przed rokiem), trafiło na polski rynek. Tymczasem eksport zwiększył się o 5,6 proc. i wyniósł 451 tys. 523 pojazdów.

    Nadal najwięcej samochodów osobowych w Polsce wytwarza Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w listopadzie tego roku wyniósł 52,1 proc. Drugą pozycję z 23,6 proc. udziałem zajął Opel, a trzecią - z 16,58 proc. udziałem - Volkswagen (VW). Jeżeli jednak wziąć pod uwagę całość produkcji, tzn. zarównosamochody osobowe, jak i dostawcze, to VW ustępuje tylko Fiatowi - podaje Samar.

    Po jedenastu miesiącach w rankingu wytwarzanych w Polsce modeli pierwsze miejsce z blisko 43 proc. udziałem w produkcji całkowitej zajmuje Fiat Panda, przed Oplem Astra -  12,9 proc., Volkswagenem Caddy - 11,8 proc. i Fiatem Seicento - 9,8 proc.

    Kolejne miejsca zajmują: FSO Lanos - 7,4 proc., Opel Agila - 7,25 proc., VW Transporter - 4,8 proc., Opel Zafira, który podwoił swój udział z 1,6  proc. do 3,4 proc. oraz FSO Matiz - 0,3 proc.   

  Produkcja samochodów dostawczych w listopadzie tego roku nieznacznie spadła w porównaniu do października, wciąż jednak utrzymuje się na dość wysokim poziomie. W listopadzie w polskich fabrykach wyprodukowano 6 tys. 562 takie pojazdy, o 11,8 mniej w stosunku do listopada roku ubiegłego i o 6,5 proc. mniej niż w październiku 2005 roku.

    Ponad 90 proc. samochodów dostawczych wysyłanych jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w listopadowej produkcji całkowitej miał 81,4-proc. udział.  Na drugiej pozycji znalazł się Fiat z udziałem 16,5 proc.  Największym zainteresowaniem klientów tego rodzaju samochodów, zarówno na rynku polskim jak i za granicą, cieszy się VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi ponad 66,1 proc. Tuż za nim znalazł się drugi model VW - Transporter z udziałem 15,3 proc., a na trzecim Fiat Panda Van - 12,2 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Samar: Rośnie produkcja samochodów w Polsce