


Jak powiedział "Pulsowi Innowacji", wicemarszałek Protas ten "brak przełożenia na konkretne efekty biznesowe" jest widoczny niemal we wszystkich regionach Polski i nawet w całej Europie Środkowej.
"Mamy niski poziom innowacyjności, słaby styk nauki i biznesu. Wszystkie nowe Programy Operacyjne, którymi będziemy dysponowali w latach 2014-2020 duży nacisk kładą na działania, które zmienią ten stan rzeczy. Istnieją osie priorytetowe, które są głównie nastawione na dofinansowywanie działań innowacyjnych, wspieranie badań stosowanych, na wspomaganie inwestycji, które będą korzystały z efektów pracy naukowej" - zauważył wicemarszałek woj. mazursko-warmińskiego.
Zdaniem Jacka Protasa ten stan rzeczy jest "głównie efektem dawnych zaszłości, ponieważ Polska latami nie była zmuszona do poszukiwania rozwiązań innowacyjnych
"Naszym głównym atutem gospodarczym w ostatnich latach na świecie czy w Europie były niskie koszty pracy i duży rynek wewnętrzny, ale te proste atuty sie kończą. I musimy teraz postawić na innowacyjność jeśli chcemy nadal pozostać konkurencyjni." - dodał. Protas stwierdził jednak, ze w województwie samorządowi dobrze układa się współpraca z największą w regionie szkołą wyższą - Uniwersytetem Mazursko-Warmińskim.
Tymczasem samorządy same starają się stworzyć infrastrukturę dla potrzeb inwestorów tak, aby nie kolidowała ona z funkcjami turystycznymi regionu. 10 lipca br. w Iławie został oddany do użytku jeden z niewielu nowoczesnych portów towarowo-pasażerskich na wodach śródlądowych. Znajduje się on na południowym krańcu Jezioraka – najdłuższego jeziora w Polsce. Jezioro Jeziorak leży na szlaku Kanału Elbląskiego, w bezpośrednim zapleczu polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 i Pętli Żuławskiej, co ułatwia przewóz drogą wodną do powstającego portu w Elblągu
Iławski port będzie służył przewozom towarowo-pasażerskim, stąd podzielono go na dwie strefy. W części towarowej znajduje się 16 stanowisk cumowniczych, zaś w części pasażerskiej - 20. Port może przyjmować statki o długości do 50 m. W części pasażerskiej znajdują się trzy budynki: centrum obsługi pasażerów, bosmanat i budynek techniczno-socjalny, w części towarowej - hangar jednokondygnacyjny. Na pomostach zamontowano postumenty zasilania wodą i energią jednostek oraz umożliwiające odbiór nieczystości . Według Marka Polańskiego, starosty iławskiego, część towarowa portu jest istotnym argumentem w rozmowach z inwestorami, którzy chcieliby zainwestować nad Jeziorakiem oraz na Wielkiej Żuławie, największej wyspie na jeziorze o powierzchni 82,5 ha.
Łączny koszt inwestycji wyniósł 15,5 mln zł z czego 9 mln zł stanowiły środki unijne. Inwestor to samorząd powiatu iławskiego, zaś za realizację odpowiadało miasto Iława oraz konsorcjum firm IPB z Iławy i Sanmel z Brodnicy.