Czytasz dzięki

Scenariusz dla odzieżówki

opublikowano: 31-03-2020, 22:00

Niedobór gotówki w polskiej branży modowej w najlepszym wypadku może wynieść 11 mld zł — prognozuje PwC.

Ponad 300 tys. — tyle osób pracuje dla sektora modowego w Polsce. Jego problemy wywołane pandemią koronawirusa mogą w istotny sposób wpłynąć na wiele powiązanych z nim sektorów i rynek pracy — przestrzegają analitycy PwC w raporcie „Polski sektor modowy na krawędzi. Wpływ COVID-19”.

— Polska i świat zmagają się z wyzwaniem, z jakim we współczesnych czasach nie miały do czynienia. Pandemia koronawirusa zagraża nie tylko zdrowiu i życiu ludzi, ale wywrze bardzo duży efekt gospodarczy, doprowadzając do bezrobocia i dewastacji wielu branż gospodarki. Jednym ze szczególnie zagrożonych jest dziś sektor odzieży i mody, dający w Polsce zatrudnienie setkom tysięcy osób. Ucierpią też branże powiązane, poczynając od galerii handlowych — mówi Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce.

Trzy scenariusze

Z danych zebranych w raporcie PwC wynika, że przychody firm odzieżowo-obuwniczych w Polsce w 2019 r. wyniosły około 70 mld zł. 73 proc. tej kwoty, czyli 52 mld zł, generują polskie firmy. Skalę znaczenia polskiej branży modowej obrazuje fakt, że statystycznie Polacy przeznaczają 7 proc. wydatków na zakupy odzieży i obuwia — to kwoty przekraczające przeznaczone przez Kowalskiego na ochronę zdrowia. Analiza przeprowadzona przez PwC zakłada trzy scenariusze dla branży modowej w związku z pandemią. Pierwsza wersja — scenariusz umiarkowanego spadku — zakłada zakończenie izolacji do Świąt Wielkanocnych, a prognozowanaluka gotówkowa sięgnęłaby 10,9 mld zł. W scenariuszu tzw. średniego spadku, gdzie izolacja potrwa do połowy maja, deficyt wyniesie 16,1 mld zł. Scenariusz określany przez doradczą firmę jako „głęboki spadek” — z izolacją do połowy maja oraz powtórzeniem jej na jesieni tego roku i na wiosnę 2021 r. — oznaczałby lukę gotówkową ponad 32 mld zł. Co ważne, każdy scenariusz uwzględnia pomoc z pakietu tzw. tarczy antykryzysowej, zgodnie z brzmieniem projektów ustaw aktualnych na 29 marca 2020 r. Analitycy PwC szacują wartość tego wsparcia dla branży na 0,4-2,3 mld zł.

Skutki izolacji

— Wyniki naszej analizy świadczą o tym, jak dotkliwe dla polskich firm są skutki obecnej izolacji. Nawet w najbardziej optymistycznym scenariuszu, który zakłada relatywnie szybkie wyjście z niej, mamy do czynienia z bardzo dużym niedoborem gotówki. Luka płynnościowa może okazać się niemożliwa do pokrycia przy zastosowaniu standardowych metod biznesowych — mówi Krzysztof Badowski, partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich.

Branża modowa wynajmuje ponad połowę powierzchni handlowej w centrach i galeriach. W 2019 r. wydatki tylkopolskich przedsiębiorców z sektora na ten wynajem wyniosły prawie 6,1 mld zł. Sektorem też mocno uzależnionym od firm odzieżowych jest branża logistyczna. W 2018 r. jej przychody z sektora modowego wyniosły około 1,5 mld zł. Bardzo mocno zaangażowane w obsługę przedsiębiorstw operujących w przemyśle modowym są również reklama i badania rynku. Branża modowa kupiła od nich usługi za ponad 1,0 mld zł. Ponadto branża kupuje też wiele usług od banków i firm finansowych, kancelarii prawnych i innych usługodawców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane