Czytasz dzięki

Seat wjeżdża na rynek skuterów

Hiszpańska marka otwiera nowy rozdział w swojej 70-letniej historii. Chce namieszać w miastach

Gdy w sierpniu informowaliśmy, że w polskich salonach można już zamawiać elektryczną hulajnogę Seata, zabrzmiało to trochę jak żart rzucony w czasie sezonu ogórkowego. Okazuje się, że nie był to jednorazowy wybryk czy akcja marketingowa. Hiszpanie poważnie myślą o alternatywnych środkach transportu miejskiego. Firma z grupy Volkswagena ujawniła strategię podczas targów Smart City Expo World Congress w Barcelonie, na które przywiozła trzy nowości — informację o nowym dziale i dwa prototypy. Hiszpanie tworzą oddział biznesowy Seat Urban Mobility, który ma mieć pod opieką wszystko, co jest związane z produktami, usługami i platformami obsługującymi miejską mobilność, a celem jest współpraca z miastami i administracją publiczną. Innymi słowy Seat tworzy sobie laboratorium, w którym będzie mógł rozwijać śmiałe, autorskie projekty. To news biznesowy dotyczący struktury koncernu, oczy przyciąga coś innego — pierwszy eksperyment z nowego laboratorium.

Seat pokazał w Barcelonie prototyp skutera elektrycznego o nazwie e-scooter. Maszyna wyposażona jest w 7-kilowatowy silnik o mocy prawie 15 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm. Osiąga prędkość 100 km/h i na jednym ładowaniu ma przejechać 115 km. Wystarczy więc na codzienne podróże po mieście. Konstrukcja umożliwia wyciągnięcie akumulatora, żeby można było go podładować w dowolnym miejscu, np. pod biurkiem w pracy. Skuter nie będzie produkowany w zakładach firmy obok leona czy ibizy, ale mniej więcej w połowie drogi między Barceloną a Martorellą. Producent aut podpisał już umowę na montaż z firmą Silence.

— Dążymy do tego, aby stać się sojusznikiem miast, a projekt e-scooter to odpowiedź Seata na rosnące zapotrzebowanie na bardziej zwrotne środki transportu — mówi Lucas Casasnovas, szef Seat Urban Mobility. Elektryczny napęd skutera można ponoć traktować jako ekwiwalent silnika spalinowego o pojemności 125 cm 3 . Pojazd ma ciekawą stylistykę, z podłużnymi, kreskowymi reflektorami i geometrycznymi elementami pomalowanymi matowym lakierem, dzięki czemu może się wyróżnić na tle konkurencji. Bagażnik pod siodełkiem może pomieścić dwa kaski.

— Zaprezentowany w Barcelonie e-scooter jest obecnie na etapie funkcjonującego pojazdu koncepcyjnego, ale prace nad modelem produkcyjnym są już bardzo zaawansowane. Światową premierę pierwszego całkowicie elektrycznego skutera marki Seat planujemy na 2020 r. — mówi Jakub Góralczyk, menedżer ds. PR w Seat Polska.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na razie nie wiadomo, kiedy skuter trafi na polskie ulice. Wiadomo, że będzie oferowany zarówno klientom indywidualnym, jak też operatorom wynajmującym takie środki transportu w dużych miastach. Skuter to skok na głębszą wodę, ale hiszpańska firma myśli także o prostszych urządzeniach. Podczas targów pokazała również e-kickscootera, czyli elektryczną hulajnogę, którą wyposażono w dwa niezależne układy hamulcowe i akumulator o większej pojemności. Seat zapewnia, że teraz na hulajnodze użytkownik pokona 65 km na jednym ładowaniu. To nowsza, lepsza wersja modelu eXS, który zadebiutował w zeszłym roku ze znaczkiem Seata i sprzedał się w liczbie 10 tys. sztuk. Rozwija prędkość 25 km/h i może pokonać na jednym ładowaniu 25 km. Seat zachwala to rozwiązanie jako środek komunikacji na ostatnim odcinku podróży — dojeżdżamy na parking, a kilometry z miejsca postoju do biura pokonujemy na dwóch kółkach. Do polskich salonów trafiła dopiero po wakacjach.

— Możemy się pochwalić, że ze 150 sztuk, które były przewidziane do sprzedaży na ten rok, zostało jedynie 20. To dane z początku listopada, czyli za dwa miesiące sprzedaży. Wnioski o popularności tego środka transportu w Polsce będziemy mogli wyciągnąć za jakiś czas — mówi Jakub Góralczyk.

Po wielu chudych latach Seat wreszcie ma swój czas i bije rekordy sprzedaży. Ma sobą najlepszy październik w historii — ze sprzedażą na poziomie 43,9 tys. samochodów, a od stycznia do października wyniki poprawiły się o ponad 11 proc. r/r, dzięki czemu do klientów trafiło prawie pół miliona aut. Taki poziom hiszpański producent przekroczył tylko dwa razy w swojej historii, a przecież nie uwzględnia on jeszcze dwóch ostatnich miesięcy roku. Podskoczyła również sprzedaż sportowej submarki Cupra. W pierwszych ośmiu miesiącach klienci kupili 20,6 tys. tych aut, co daje wzrost o niespełna 80 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane