Sektor spożywczy w tym roku może urosnąć o 7 proc.

PAP Biznes
opublikowano: 2025-02-03 09:48

Wzrost sektora spożywczego, napędzany wzrostami wynagrodzeń oraz poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych, w 2025 roku przekroczy 7 proc. - ocenia agencja badawcza PMR.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

"Sektor spożywczy w 2025 roku odnotuje ożywienie, napędzane rosnącymi wynagrodzeniami oraz poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Prognozy wskazują, że dynamika wzrostu przekroczy 7 proc., co oznacza wyraźne przyspieszenie w porównaniu do 2024 roku, choć nadal pozostanie poniżej średniej z lat 2021–2024. Jednym z kluczowych czynników kształtujących rynek będzie realny wzrost wartości sprzedaży, niezależny od wpływu inflacji" - napisano w raporcie.

W raporcie napisano, że perspektywa długoterminowa, obejmująca lata 2025–2030, wskazuje na stabilizację tempa wzrostu na poziomie około 5 proc. rocznie.

"Oczekuje się, że istotnym czynnikiem wspierającym branżę będzie poprawa sytuacji materialnej gospodarstw domowych, przy jednoczesnym stopniowym wyhamowaniu inflacji" - napisano.

Zmiany w strukturze sprzedaży

PMR podaje, że struktura sprzedaży w branży spożywczej nadal będzie się zmieniać.

"Najszybszy rozwój odnotują sieci dyskontowe, małe supermarkety proximity, placówki convenience oraz sprzedaż internetowa. Format convenience, oparty na wygodzie i szybkości zakupów, będzie umacniał swoją pozycję na rynku, co potwierdzają intensywne inwestycje sieci takich jak Dino i Żabka" - napisano.

Jednocześnie rosnąca popularność zakupów online będzie wynikać z rosnących oczekiwań młodszych pokoleń, które cenią wygodę, możliwość porównywania cen oraz opcję dostawy do domu.

Z kolei segment hipermarketów oraz małych, niesieciowych sklepów specjalistycznych – w tym warzywniaków, sklepów mięsnych czy monopolowych – będzie zmagać się z dalszymi wyzwaniami. Zmieniające się preferencje konsumentów, silna konkurencja oraz trudności z sukcesją rodzinnych biznesów przyczynią się do ich stopniowego spadku liczby.

Polacy wydają mniej

PMR podaje, że badania wskazują, że ponad 70 proc. Polaków ograniczało swoje wydatki spożywcze z powodu inflacji.

"Wprawdzie w 2025 roku ten odsetek zmniejszy się o około 10 punktów procentowych, jednak ostrożność w zakupach nadal będzie widoczna. Konsumenci w dalszym ciągu będą poszukiwać atrakcyjnych cen i promocji, a największym kanałem sprzedaży pozostaną dyskonty" - napisano.

Mimo to prognozy wskazują, że trend oszczędzania nie utrzyma się przez cały rok.

Według badania kluczowe czynniki wpływające na podniesienie poziomu wydatków to wzrost wynagrodzeń – rekordowe podwyżki płac z 2024 roku przełożą się na siłę nabywczą konsumentów, kolejny rok podwyżek – w 2025 roku płace w Polsce nadal będą rosły w tempie ponadprzeciętnym, stopniowe wyhamowanie inflacji – poprawa realnej wartości dochodów zachęci konsumentów do większych wydatków.