Seniorzy kupują co setny telefon

Kamil Kosiński
12-09-2010, 09:31

Reklamy komórkowych telefonów dla osób starszych prędzej można znaleźć na zjeździe gerontologów niż w mediach. Ale klienci są.

We wrześniu mija rok od rozpoczęcia sprzedaży telefonów austriackiej firmy Emporia Telecom w punktach współpracujących z Polską Telefonią Cyfrową (PTC), operatorem sieci Era. To pierwszy duży operator, jaki zdecydował się na dystrybucję w swoich punktach sprzedaży aparatów, których głównym wyróżnikiem są duże przyciski i monochromatyczne ekrany z dużą czcionką, ułatwiające obsługę osobom o niezbyt sprawnych rękach i wzroku. Takie telefony pojawiły się na rynku już na przełomie lat 2008 i 2009, ale dzięki subsydiowaniu aparatów połączonym z umowami lojalnościowymi operatorzy sprzedają aż 80 proc. nowych telefonów komórkowych w Polsce. PTC otworzyła więc nowy segment tego rynku.

— Oferowaliśmy trzy modele aparatów, ale PTC była zdecydowana wprowadzić do sprzedaży tylko jeden. Warunkiem podpisania kontraktu było też powstanie lokalnego biura Emporii, które wspierałoby marketing operatora. To, że jest zapotrzebowanie na aparaty dla starszych użytkowników, wszyscy wiedzieli, ale nikt nie wiedział, jak ugryźć ten segment rynku. W październiku, listopadzie i grudniu nie nadążaliśmy jednak z realizacją zamówień — wspomina Grzegorz Możdżyński, dyrektor generalny Emporia Telecom w Polsce.

Plan Emporii zakładał sprzedaż przez rok 50 tys. aparatów. Popyt wyniósł jednak 75 tys. Zapewne dlatego, że kontrakt z PTC Emporia uzupełniła podobnymi umowami z Polkomtelem (operator sieci Plus), P4 (Play) i PTK Centertel (Orange).

Podział rynku
Według naszych szacunków, od pionierskiej decyzji PTC sprzedało się w Polsce 140 tys. aparatów dla seniorów. Wygląda więc na to, że ten segment to już przynajmniej 1,5 proc. ogółu sprzedaży nowych telefonów komórkowych. Poza Emporią operuje w nim jeszcze dwóch dostawców — Maxcom i myPhone.

Maxcom współpracuje z PTK Centertel i jest pionierem polskiego rynku telefonów komórkowych dla seniorów. Pierwszy taki aparat wprowadził na rynek już na przełomie 2008 i 2009 r. Dziś ma ich cztery. Do końca roku zapowiada kolejne dwa lub trzy. Na pytanie o sprzedaż w Polsce Arkadiusz Wilusz, prezes Maxcomu, unika jednak jednoznacznej odpowiedzi.

— Dane o liczbie sprzedanych telefonów komórkowych dla seniorów podamy po zakończeniu roku 2010. Od drugiego kwartału 2010 r. sprzedaż na otwartym rynku i przez operatorów w kraju i za granicą kształtuje się na poziomie 7-9 tys. sztuk miesięcznie — ujawnia tylko Arkadiusz Wilusz.

Trzeci uczestnik tego rynku, myPhone, nie ma umowy o współpracy z żadnym z dużych operatorów. Od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r. sprzedał w Polsce 113,7 tys. aparatów, z czego około 30 proc. to telefony dla seniorów, które w ofercie tej firmy pojawiły się w lecie 2009 r.

— To najbardziej dynamiczny segment naszego portfolio — twierdzi Radosław Trzeba, członek zarządu myPhone.

Jesienią firma wprowadzi nowy aparat z tej grupy. Już z bluetooth i kolorowym wyświetlaczem. Choć aparat będzie miał duże klawisze i czcionki na ekranie, to ma być propozycją dla seniorów, którzy oczekują czegoś więcej niż tylko prostoty obsługi.

— Tym modelem będziemy konkurować z Emporią, która w segmencie telefonów dla seniorów jest postrzegana jako marka premium — wyjaśnia Radosław Trzeba.

Hostessa po 60.
W kampanii reklamowej nowego modelu myPhone skorzysta zapewne ze współpracy z Izabelą Trojanowską, gwiazdą polskiej piosenki lat 80. XX w. W kwietniu 2010 r. została ona tzw. ambasadorką marki myPhone. Ale nie promuje wszystkich modeli, a tylko te dla seniorów.

Z kolei ambasadorką Emporii jeszcze w 2009 r. została 64-letnia wtedy Jadwiga Ślawska-Szalewicz. Szerzej nieznana, przez lata pracowała w związkach sportowych.

— Szukaliśmy hostessy do prezentacji produktów podczas imprezy z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Starszych. Postawienie młodej dziewczyny w krótkiej spódniczce na takiej imprezie mija się z celem. Nasz szef sprzedaży ma trzydzieści kilka lat, więc też byłby mało wiarygodny. Stąd pomysł na współpracę z panią Jadwigą. Od tamtego czasu korzystamy z jej pomocy zawsze, gdy niezbędny jest bezpośredni kontakt z seniorami, np. przy okazji prezentowania telefonów — opowiada Grzegorz Możdżyński.

Swoje produkty Emporia promowała m.in. podczas zjazdu Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego i zjazdu handlowców jednego z operatorów komórkowych. Firma jest też partnerem cyklu "Patrzeć/zobaczyć. Sztuka współczesna i seniorzy", organizowanego przez Zachętę. W jego ramach raz w miesiącu seniorzy mogą bezpłatnie zwiedzić galerię z przewodnikiem, a potem wziąć udział w debacie. Producent aparatów angażował się także w akcje aktywizacji zawodowo-społecznej osób po 50. roku życia.

Tą samą drogą idzie także Maxcom. W czwartym kwartale 2010 r. chce się włączyć do programu uniwersytetów trzeciego wieku, który ma przybliżać osobom starszym współczesne urządzenia telekomunikacyjne i komputerowe.

Budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów nie jest złym pomysłem. Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że 11 proc. klientów sieci komórkowych ma ponad 60 lat. Sprzedaż telefonów dla nich może więc wzrosnąć nawet pięciokrotnie. Tym bardziej, że nawet jeśli nie wszystkich ponad 60-letnich klientów telekomów skusi prostota obsługi telefonów dla seniorów, to przecież mogą po nie sięgać także nieco młodsi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Seniorzy kupują co setny telefon