Sfinks kończy porządki i zaczyna rosnąć

Michalina Szczepańska
opublikowano: 05-03-2013, 16:47

Czas na mocne odbicie – obiecuje prezes Cacek. Sieć jest wreszcie nad kreską.

Znana pod szyldami restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook gastronomiczna Grupa Sfinks Polska chce wrócić do starych, dobrych czasów sprzed kryzysowych lat 2008 i 2009, które zakończyły się złożeniem wniosku o upadłość. W czwartym kwartale 2012 r. po raz pierwszy od rozpoczęcia restrukturyzacji spółka osiągnęła zysk netto. Na razie symboliczny, bo przy 43 mln zł przychodów było to 105 tys. zł.

- Jesteśmy już w takim momencie, w którym powinniśmy mocno się odbić – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

Unika jednak deklaracji, czy 2013 r. spółka zakończy na plusie. W ubiegłym roku miała 170,9 mln zł przychodów i 9 mln zł straty netto. Jedno jest pewne. W 2013 r. Sfinks w końcu otworzy więcej lokali niż zamknie. W zeszłym roku grupa uruchomiła wprawdzie 10 restauracji, ale zamknęła 15.

- Wracamy do prestiżowych punktów, z których kiedyś zniknęliśmy jak krakowski rynek i galerie handlowe w największych miastach – twierdzi prezes Sfinksa.

Według Sylwestra Cacka, plany wejścia do mniejszych miejscowości wciąż pozostają aktualne. Na rozwój sieci spółka ma przeznaczyć m.in. część 6 mln zł. To kwota wynikająca z porozumienia z bankami dotycząca restrukturyzacji długu. Sfinks ma zostać dokapitalizowany do końca marca w formie pożyczki lub podwyższenia kapitału zakładowego. W zamian do końca lipca tego roku spółka nie będzie płacić bankom rat, a odsetki od kredytów zacznie spłacać dopiero od 30 kwietnia 2017 r.

- Dzięki temu zostanie w spółce dodatkowe kilka milionów złotych, które również przeznaczymy na rozwój. Akwizycji na razie nie planujemy, bo na rynku nie pojawiło się na razie nic co by nas zainteresowało – dodaje prezes Sfinksa.

W sumie inwestycje mają pochłonąć w 2013 r. 13 mln zł (wobec 4 mln zł rok wcześniej).

- Wciąż nie jesteśmy jeszcze do końca gotowi do wyjścia za granicę. Po EURO 2012 dostaliśmy szereg ofert z Irlandii i Wielkiej Brytanii, ale na razie tylko podtrzymujemy te relacje – zaznacza Sylwester Cacek.

Porządki czekają jeszcze sieć Mr Kuchar (dawne Leśne Runo), kontrolowaną przez Krzysztofa Moskę. Sieć barów przydrożnych liczy obecnie 16 lokali. W zeszłym roku zanotowała 734 tys. zł straty netto przy 6,4 mln zł przychodów (wobec 216 tys. zł straty netto i 6,8 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2011 r.) W tym kwartale spółka ma podjąć decyzję odnośnie zamknięcia niedochodowych barów. W ostatnim raporcie wspominała o czterech takich punktach. Zdaniem Edyty Czulak, prezes Mr Kuchar, sieć otworzy w tym roku 5 lokali.

Rozwój sieci przez franczyzę od kilku miesięcy zapowiadał w sierpniu ubiegłego roku Mex Polska. Wówczas poszukiwał franczyzbiorców dla dwóch z czterech marek – Pijalni Wódki i Piwa oraz The Mexican. Obecnie strona internetowa spółki informuje o franczyzie pierwszego z tych formatów. Jego sieć jednak się nie powiększyła.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane