Sieć NH Hoteles zerka na Polskę

Kozmana Magdalena
opublikowano: 2000-05-19 00:00

Sieć NH Hoteles zerka na Polskę

Katalońscy hotelarze podobno przyglądają się Orbisowi

Hiszpańska sieć hotelarska NH Hoteles zdobywa coraz mocniejszą pozycję na europejskim rynku. W ubiegłym miesiącu kupiła holenderską grupę Krasnapolsky Hotels & Restaurants. Rozważa także inwestycje w Polsce.

W światowej branży hotelarskiej dominującą pozycję na rynku mają dwa koncerny: francuski Accor i brytyjski Bass Hotels & Resorts. Nikogo już nie dziwi, że połykają kolejną sieć lub rozbudowują własne obiekty. To one są wymieniane jako potencjalni inwestorzy strategiczni dla Orbisu.

Ostatnio jednak małoznana katalońska sieć hotelarska NH Hoteles, zaskoczyła obserwatorów rynku swoją aktywnością.

Holendrzy i Hiszpanie

Jeszcze na początku roku NH Hoteles pod względem liczby hoteli przypominał rozmiarami polski Orbis. W kwietniu Hiszpanie połączyli się z holenderską grupą Krasnapolsky Hotels & Restaurants, tworząc w ten sposób jedną z największych sieci hotelarskich w Europie. Transakcja miała wartość 495 mln EUR (1,8 mld zł), połączona kapitalizacja rynkowa obu firm wynosi około 1,5 mld EUR (6 mld zł).

— Zamierzamy pokazać, że jesteśmy aktywni i możemy doprowadzić do konsolidacji sektora hotelarskiego w Europie — zacytował Gabriela Burgio, prezesa NH, „Wall Street Journal”.

Obecnie obie sieci posiadają 154 obiekty hotelarskie, większość z nich jest zlokalizowana w Europie. Są to przede wszystkim hotele średniej klasy przeznaczone dla przedsiębiorców, takie jak Golden Tulip, Tulip Inn, NH Express. Ale w grupie nie brakuje też luksusowych obiektów.

Włoskie powiązania

Katalońska sieć posiada także 19 proc. udziałów we włoskiej grupie Jolly Hotels, jednej z największych w tym kraju. Sieć obecna jest też w Czechach. Hiszpanie rozglądają się również po polskim rynku. Wiadomo, że przedstawiciele hiszpańskiej spółki kontaktowali się z Orbisem, nie chcieli jednak niczego więcej powiedzieć na ten temat.

— Nie mamy jeszcze żadnych konkretnych lokalizacji w Polsce. Interesujemy się tym rynkiem, tak jak i innymi krajami, gdzie nie ma naszych placówek. Chcemy być obecni w całej Europie — powiedział nam Marciso Fonto, rzecznik NH Hoteles.

Hiszpanie wchodzą także do Ameryki Łacińskiej, gdzie już mają kilka obiektów.

Źródła dochodów

Sukces niewielkiej katalońskiej sieci leży prawdopodobnie w zarządzaniu. Wśród kierownictwa NH Hoteles znajdują się niemal sami finansiści oraz specjaliści od venture capital. Chociaż firma powstała w latach 70., jej szybki rozwój rozpoczął się dopiero w ostatniej dekadzie. Wtedy prezesem grupy został Gabriele Burgio, który przyszedł z holdingu Cofir, mającego udziały w NH Hoteles.

Burgio doprowadził do sprzedaży wielu mniej rentownych przedsięwzięć holdingu, m.in. piwnic winnych, nieruchomości. Pieniądze te zostały przeznaczone na rozwój hoteli. W ciągu ostatnich pięciu lat dochody ze sprzedaży NH rosły średnio o 30 proc. rocznie. W tym roku analitycy spodziewają się, że zysk brutto firmy osiągnie 120 mln EUR (480 mln zł).