Sieci w Polsce coraz gęstsze

19-03-2013, 00:00

Hotele: Zagraniczni operatorzy już rozpoczęli ekspansję na naszym rynku. Do Polski mogą niebawem wejść kolejni gracze

W ostatnich pięciu latach liczba hoteli w Polsce wzrosła o ponad 40 proc. i przekroczyła 2 tys. Zadecydowały o tym m.in. międzynarodowe sieci, które zadomowiły się na naszym rynku, dostrzegając w nim potencjał.

Hotel Hilton (FOT. MW)
Zobacz więcej

Hotel Hilton (FOT. MW)

Chętnych przybywa

— Operatorzy zagraniczni inwestują przede wszystkim w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. Nie oznacza to jednak, że nie interesują się mniejszymi miastami i miejscowościami turystycznymi — zaznacza Dorota Malinowska, partner w firmie Pro Value.

Przykładem jest Hilton, który zadebiutował w Polsce w 2007 r., a hotele ma już m.in. w Rzeszowie czy Świnoujściu. W najbliższym czasie operator ten ponad dwukrotnie zwiększy liczbę inwestycji w Polsce. W samej stolicy buduje trzy obiekty — w centrum miasta, przy lotnisku Okęcie i w dzielnicy Wawer. Hiltony powstają również we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku i Bydgoszczy. Hilton nie jest jednak jedyną siecią, która dokonuje ekspansji w Polsce.

Jeszcze w tym roku w stolicy swoje hotele uruchomią m.in.: grupa Legend Hotels & Spa (hotel SoundGarden) oraz Marriott (Renaissance by Mariott). Z kolei w Krakowie powstaje hotel Tulip Inn, należący do Louvre Hotels Group, oraz Puro firmy Puro Hotels. Zdaniem Doroty Malinowskiej w naszym kraju będzie się rozwijała także grupa Best Western.

— Wynika to m.in. z tego, że nie jest ona zbyt mocno ustandaryzowana, w związku z czym nie ma tak dużych wymagań wobec inwestorów czy właścicieli hoteli jak inni operatorzy i może zaoferować franczyzę również istniejącym obiektom — uważa Dorota Malinowska. Poza ekspansją obecnych już w naszym kraju sieci eksperci oczekują także wejścia zupełnie nowych graczy, np. Wyndham Worldwide, który ma m.in. 42 hotele w Niemczech. — Markami tego operatora, które mogą pojawić się w Polsce, są: Wyndham, Ramada, Wyndham Garden Inn i Super 8. Spodziewamy się także marki Aloft, należącej do Starwood — mówi Alex Kloszewski, partner w Colliers International.

Kto skorzysta?

Rozwój zagranicznych operatorów może jednak zagrozić mniejszym obiektom niesieciowym.

— Będą musiały wykazywać się kreatywnością, aby przeciwstawić się mocniej konkurencji i utrzymać udział w rynku — mówi Frederic Le Fichoux, dyrektor ds. nieruchomości hotelowych na Europę Środkowo-Wschodnią w Cushman & Wakefield. Z drugiej strony, przystępując do sieci na podstawie umowy zarządzania albo franczyzowej, operator indywidualny może czerpać korzyści z działania pod znaną marką.

— Zyskuje dostęp do wiedzy, gotowych rozwiązań sprawdzonych przez lata działalności na całym świecie oraz wsparcie w działaniach sprzedażowych, marketingowych i promocyjnych — tłumaczy Jakub Kleban, dyrektor współzarządzający działem wycen Jones Lang LaSalle w Polsce.

Jak przypomina Dorota Malinowska, wejście pierwszych międzynarodowych sieci do Polski wpłynęło pozytywnie na całą branżę. — Zatrudnione w nich osoby, zmieniając pracę, przechodziły do nowych firm z konkretną wiedzą i znajomością standardów operacyjnych, dzięki czemu mogły podnosić efektywność zarządzania i jakość usług także w niesieciowych obiektach — tłumaczy Dorota Malinowska.

Choć liczba międzynarodowych sieci w Polsce rośnie, na tle innych krajów europejskich nadal wypadamy blado.

— Na naszym rynku działa również sporo obiektów niedostosowanych do coraz wyższych oczekiwań klientów, starszych, wymagających remontu, a często gruntownej przebudowy. A to oznacza dodatkowe możliwości ekspansji dla innych graczy — mówi Jakub Kleban.

Jak dodaje Frederic Le Fichoux, dla wielu międzynarodowych operatorów hotelowych problemem jest znalezienie partnera inwestycyjnego, który pomógłby im spenetrować rynek.

— Niektóre sieci, takie jak Hilton zaczęły współpracować z deweloperami, aby ułatwić ekspansję marek Hampton i Garden Inn w Europie Środkowo-Wschodniej, a zwłaszcza w Polsce. Sieć Louvre Hotels pozyskała natomiast dewelopera celem ekspansji hoteli Premiere Classe i Campanile — mówi Frederic Le Fichoux.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Sieci w Polsce coraz gęstsze