Słabe dane z chińskiego sektora usług

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2022-06-06 05:57

W maju 2022 r. po raz trzeci z rzędu chiński sektor usług odnotował rozczarowujący rezultat. Zniesienie części blokad związanych z pandemią Covid-19 ożywiło segment tylko w niewielkim stopniu, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Fot. Yan Ke/Unsplash

Wskaźnik menedżerów ds. zakupów usług Caixin (PMI) w oszacowaniu na maj wzrósł co prawda do 41,4 pkt z 36,2 pkt w kwietniu jednak mediana oczekiwań rynku była znacznie wyższa i zakładała wynik na poziomie 46,1 pkt. Wartość poniżej progu 50 pkt oznacza kurczenie się danego segmentu gospodarki.

Sektor usług odpowiada za około 60 proc. chińskiego PKB, zapewniając m.in. połowę miejsc pracy w miastach. Zdaniem analityków, zważywszy na wdrażaną rządową strategię „zero Covid” istnieje ryzyko, że słabość tego sektor usług utrzyma się jeszcze przez jakiś czas.

Złożony wskaźnik PMI Caixin, obejmujący zarówno działalność produkcyjną, jak i usługową, wzrósł w maju do 42,2 pkt z 37,2 pkt w poprzednim miesiącu.

Aktywność gospodarcza Chin gwałtownie zapikowała w kwietniu br., ponieważ kraj zmagał się z najgorszą falą infekcji COVID-19 od 2020 r.