Czytasz dzięki

Słabnie popyt na auta użytkowe

opublikowano: 16-12-2019, 22:00

Polscy przedsiębiorcy kupują mniej aut do pracy. Spadek rejestracji dotyczy niemal wszystkich segmentów aut użytkowych.

W listopadzie zarejestrowano w Polsce 6276 nowych aut dostawczych (o dmc do 6 ton). To o ponad 5 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i aż o 17,8 proc. mniej niż w listopadzie 2018 r. Od początku stycznia do końca listopada 2019 r. urzędy wydały tablice rejestracyjne dla 73 470 nowych aut. Rok wcześniej wynik był o 0,5 proc. lepszy. W tym roku kupujący najczęściej wybierali auta marki Renault, dzięki czemu Francuzi mają 14,55 proc. udziału w rynku. Wiceliderem — z udziałem 14,2 proc. — jest marka Fiat, a trzecie miejsce — z udziałem 12,85 proc. — należy do Forda.

Spadkowi zainteresowania nowymi autami towarzyszy wzrost rejestracji sprowadzanych z zagranicy używanych. Chociaż w listopadzie zarejestrowano ich tylko 7 tys. (o 16,7 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i o 5,5 proc. mniej niż w listopadzie 2018 r.), to skumulowany wynik od początku roku (85,5 tys.) jest o ponad 5,2 proc. lepszy od zeszłorocznego. Podobnie jak w przypadku aut nowych kupujący również najczęściej wybierali auta marki Renault — mają one ponad 17,2-procentowy udział w rynku używanych dostawczaków o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton. Drugie miejsce należydo Volkswagena (16,4 proc.), a trzecie do Fiata (10,8 proc.).

Podobnie kształtuje się popyt na auta ciężarowe (dmc powyżej 6 ton). W listopadzie zarejestrowano ich 1,9 tys., o 26,1 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i o 19,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło takich aut 26,3 tys., o 4,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Liderem jest DAF przed Scanią i MAN-em. W odróżnieniu od segmentu aut dostawczych spadek sprzedaży nowych aut ciężarowych nie wiąże się ze wzrostem zainteresowania używanymi z zagranicy. Od stycznia do listopada 2019 r. urzędy komunikacji zarejestrowały bowiem 25,85 tys. sprowadzonych aut, czyli o blisko 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane