Słaby popyt znów straszy Gazele Biznesu

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 27-09-2011, 00:00

Niska sprzedaż wróciła na szczyt rankingu barier w prowadzeniu biznesu – wynika z badania „PB”

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że wszystko w gospodarce zmierza w dobrą stronę. Eksport przyspieszał, firmy coraz więcej inwestowały, a konsumpcja utrzymywała silne tempo wzrostu. Tę pozytywną tendencję wyraźnie widać było w badaniu „PB” wśród Gazel Biznesu. W drugim kwartale 2011 r. słaby popyt po raz pierwszy w dwuletniej historii badania przestał być przez przedsiębiorców wskazywany jako główna bariera w rozwoju firmy. Wydaje się jednak, że odwilż przeszła już do historii. W najnowszej edycji badania „PB” wśród Gazel — pokazującym nastroje szefów firm w trzecim kwartale 2011 r. — popyt wrócił na pierwszą pozycję w rankingu barier. To oznacza, że przedsiębiorcy czują już na własnej skórze drugą falę spowolnienia gospodarczego.

Grząski grunt

— Z punktu widzenia firm popyt to kategoria nadrzędna, decyduje o innych aspektach działalności — płynności finansowej czy konkurencji cenowej. Dlatego nasilenie się bariery popytu oznacza po prostu osłabienie się koniunktury. Obraz, który wyłania się z badania, jest więc zgodny z informacjami płynącymi z danych makroekonomicznych — komentuje Monika Kurtek, główna ekonomistka Banku Pocztowego. W drugim kwartale 15 proc. przebadanych przedsiębiorców wskazywało słaby popyt jako główną barierę w rozwoju. W trzecim kwartale odsetek ten wynosi już 20 proc., czyli najwięcej od roku. — Sytuacja firmy jest obecnie dobra, jednak obawiam się, że kolejny globalny kryzys, wynikający tym razem z nadmiernego zadłużania się krajów, jest przed nami. Dlatego warto śledzić wydarzenia na świecie i konsekwentnie kontrolować koszty — twierdzi Janusz Remlein, współwłaściciel firmy Arka-Trans. Wielu przedsiębiorców deklaruje, że sytuacja jest podobna do tej z przełomu 2008 i 2009 r. — znowu trudno przewidzieć, jak potoczą się losy gospodarki. — Wzrost gospodarczy jest bardzo niestabilny. Nie jest wykluczone, że kolejna fala kryzysu na świecie będzie jeszcze bardziej dotkliwa dla gospodarki niż poprzednia — zaznacza Ewa Wojtkowiak z firmy Team Technik.

Cenowa walka

Słaby popyt zdetronizował zatory płatnicze — w poprzednim badaniu właśnie problemy z odzyskiwaniem należności wskoczyły na szczyt rankingu barier. Jako największą bolączkę wskazało je 21 proc. Gazel Biznesu. Teraz odpowiada tak 16 proc. badanych przedsiębiorców, co czyni z zatorów płatniczych barierę numer dwa. — Nic nie wskazuje na to, by problem nieterminowego regulowania należności w ostatnich miesiącach osłabł. Skala nasilenia się tego zjawiska najprawdopodobniej pozostała duża, ale zeszła na drugi plan, bo nasilił się ważniejszy problem, czyli słaby popyt — tłumaczy Monika Kurtek. Problemy firm ze sprzedażą produktów sprawiają, że na rynku zaostrza się walka o klienta. Silna konkurencja objawia się zazwyczaj w wojnie cenowej — to obecnie trzecia pozycja w rankingu barier. Firmy skarżą się, że ich konkurenci — zwłaszcza najwięksi — celowo zaniżają ceny, często poniżej kosztów, żeby pozbyć się mniejszych rywali. Odsetek Gazel Biznesu, które wskazującą silną konkurencję i wojnę cenową jako główną barierę w rozwoju, wzrósł z 12 do 14 proc. Zrównał się z rekordowym poziomem z początku ubiegłego roku. — Liczba zamówień publicznych nie zmienia się, a ceny robót spadają poniżej kosztów wykonania. Potrzebny jest mechanizm wychwytywania i odrzucania takich ofert. Uniemożliwiłoby to dużym firmom eliminację z rynku mniejszych wykonawców — przekonuje Antoni Kulesza, właściciel firmy PPUH Mark. Co pocieszające, wyraźnie słabnie problem wzrostu cen surowców — odsetek firm wskazujących to jako główną barierę spadł z 12 do 7 proc. To konsekwencja wyhamowania rocznej dynamiki cen producenckich. Spadła z 9,5 proc. w marcu do 6,6 proc. w sierpniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu