Śląska Metropolia finalizuje przejęcie organizacji komunikacji

  • PAP
opublikowano: 18-12-2018, 16:52

Kolejne uchwały zmierzające do przejęcia przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię zadań dotychczasowych organizatorów komunikacji miejskiej na jej terenie przyjęło we wtorek zgromadzenie GZM. Metropolia od 2019 r. będzie jedynym organizatorem komunikacji.

Za realizację tego zadania odpowiadała będzie jednostka organizacyjna Metropolii – Zarząd Transportu Metropolitalnego. Od 1 stycznia 2019 r. to pod jej szyldem wyjadą na trasy wszystkie autobusy, tramwaje i trolejbusy - choć zmiany w oznaczeniach, a także trasach czy rozkładach mają być rozłożone w czasie.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Od stycznia br. w całej Metropolii obowiązują m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZM utworzyła też ZTM.

Obecnie w Metropolii funkcjonuje jeszcze trzech organizatorów komunikacji miejskiej: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także – odrębnie – gmina Rudziniec.

W maju br. zgromadzenie GZM przyjęło m.in. uchwały rozpoczynające przejmowanie od nich przez GZM zadań organizowania publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z kolejnymi uchwałami Metropolia m.in. docelowo przejmuje wszystkie umowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnych organizatorów. Zapewniona zostaje też ciągłość dotychczasowych umów przewoźników z obecnymi organizatorami.

Podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM członkowie Metropolii przyjęli kolejne uchwały dot. przejmowania komunikacji: ws. połączenia jednostki budżetowej GZM pod nazwą Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) z jednostką budżetową GZM pod nazwą Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (przejętą już wcześniej od Tychów), a także – w konsekwencji - ws. przyjęcia statutu ZTM.

Jak powiedział podczas obrad przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, ostatnie tygodnie prac zarządu wypełniło m.in. przygotowanie szeregu dokumentów związanych z przejęciem praw i obowiązków od KZK GOP, MZK i MZKP.

Niektórymi z nich były: projekt uchwały ws. określenia zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym GZM oraz jej jednostek (związanej z gospodarką finansową ZTM), projekty taryfy przewozowej i regulaminu przewozów.

We wtorek zgromadzenie GZM przyjęło też przyszłoroczny budżet Metropolii, w którym wydatki na organizację komunikacji określono na 949 mln zł. Na finansowanie tego zadania po stronie przychodowej przewidziano m.in. wpływy ze sprzedaży biletów na przejazdy komunikacją zbiorową (247 mln zł) oraz część zmienną składki rocznej gmin członkowskich (507,5 mln zł).

Zgodnie z uchwałą GZM z czerwca ub. roku jest to składka przyjmująca wartości z br. Będzie ona weryfikowana od początku przyszłego roku, wobec nieprzyjęcia pod koniec listopada br. przez członków GZM składek w wysokościach wskazanych przez dotychczasowych organizatorów (na podstawie zaktualizowanych obliczeń).

Od nowego roku mają być także stopniowo realizowane – już przez ZTM - formułowane od wielu miesięcy przez miasta i gminy członkowskie Metropolii oczekiwania dotyczące m.in przemodelowania sieci połączeń komunikacji miejskiej i ułożenia nowych rozkładów.

Wynika to z ustawy stanowiącej metropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniem Metropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyły ich wykonywaniu. Przekazanie zadań może więc nastąpić wyłącznie w dotychczasowym zakresie – wraz z dotychczasowymi środkami.

W konsekwencji zmiana organizatora komunikacji nie będzie po 1 stycznia odczuwalna dla pasażerów. Plany powstają bowiem na podstawie działalności dotychczasowych organizatorów. Dopiero po scaleniu ich zadań przez metropolię będzie mogło dochodzić do zmian np. w zakresie kształtu czy częstotliwości połączeń.

Według wcześniejszych informacji GZM od 1 stycznia na biletach, przystankach czy informacjach taryfowych w pojazdach zacznie sukcesywnie pojawiać się nowa nazwa organizatora – ZTM. Zmiany w siatce połączeń i rozkładach mają być podejmowane w odniesieniu do powstających: Studium transportowego subregionu centralnego woj. śląskiego oraz Koncepcji kolei metropolitalnej.

Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadań publicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiej postulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacji publicznej. Po zrealizowaniu tego założenia w przyszłości do metropolitalnej sieci komunikacyjnej ma zostać włączona także kolej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Śląska Metropolia finalizuje przejęcie organizacji komunikacji