SLD chce wskrzesić FSO i FSM

DI, PAP
opublikowano: 12-01-2013, 06:27

Rewitalizacja dwóch polskich marek FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) i FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), likwidacja podatku akcyzowego od samochodów, 20-procentowe zniżki na zakup nowych aut - to niektóre pomysły mające, według SLD, pomóc branży motoryzacyjnej.

Pakiet propozycji przedstawili w piątek na konferencji prasowej w Sejmie szef Sojuszu Leszek Miller oraz dr Wojciech Szewko z zarządu SLD.

FSO Syrena, czyli gwiazda polskiej motoryzacji fot. wikipedia.org
FSO Syrena, czyli gwiazda polskiej motoryzacji fot. wikipedia.org
None
None

Zdaniem Millera branża motoryzacyjna w Polsce wymaga pomocy. Podkreślał, że rządy w różnych krajach, np. w Stanach Zjednoczonych, nie wahają się przed interwencją, by wesprzeć tę gałąź przemysłu.

"Natomiast bezczynność (polskich władz), z którą mamy do czynienia, powoduje tylko to, że - tak jak to było w Tychach - będziemy mieli do czynienia z kolejnymi zwolnieniami i kolejnym wzrostem bezrobocia" - powiedział szef SLD.

Szewko mówił z kolei, że Polsce potrzebny jest pakiet na rzecz rozwoju samochodowego i "przede wszystkim uznanie, że branża motoryzacyjna jest jedną ze strategicznych dla rozwoju gospodarki polskiej".

Zaznaczył, że branża samochodowa w Polsce daje przychody rzędu 77 mld zł, a zatrudnionych jest w niej pośrednio i bezpośrednio około 300 tys. osób w Polsce. Podkreślił też, że prawie 5 proc. PKB jest wytwarzanych przez tę branżę.

Dlatego - poinformował - SLD przygotował pakiet propozycji, który szczegółowo ma zostać przedstawiony na konferencji Sojuszu zorganizowanej wspólnie z przedstawicielami tej branży.

"Po pierwsze, od strony popytu na samochody osobowe, uważamy, że należy niezwłocznie, natychmiast i bezwzględnie zakończyć z prawie 20-letnią fikcją samochodów z kratką, bankowozów i tym podobnych rzeczy. (...) Ma być pełne odliczanie VAT od samochodów osobowych zakupionych przez firmy" - powiedział.

SLD proponuje także rewitalizację dwóch marek polskich - FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) i FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). "Jeśli rząd czeski mógł utrzymać markę Skoda, dokonać korzystnego aliansu z Volksvagenem, to w tej chwili Skoda jest jedną z najlepiej sprzedających się marek na świecie i najlepiej sprzedającą się marką w Polsce" - powiedział Szewko.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dodał, że - wzorem niemieckim czy słowackim - należy w Polsce wprowadzić dopłaty do zakupu nowych samochodów przez osoby fizyczne. "Osoby fizyczne powinny otrzymywać - w przypadku, gdy jeszcze zdają samochód stary - po pierwsze 20-procentową zniżkę na zakup nowego samochodu, jeśli jego wartość nie przekracza 70 tys. zł, a po drugie państwo powinno pokrywać koszty złomowania starego pojazdu, jeśli jest on przy okazji tej transakcji zdawany" - wyliczał.

Sojusz postuluje również likwidację akcyzy od samochodów; według SLD powinna zostać zastąpiona "podatkiem ekologicznym". "Ten podatek ekologiczny powinien być uzależniony od wieku auta oraz jego szkodliwości dla środowiska, czyli - krótko mówiąc - niebezpieczeństwa tego auta" - wyjaśnił. Według niego, takie rozwiązanie będzie promowało kupowanie nowych samochodów.

"Ponadto uważamy, że (...) państwo powinno przeznaczyć grant specjalny z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości ok. 500 mln zł na rozwój polskich technologii silników elektrycznych oraz silników napędzanych biopaliwami" - powiedział. Przekonywał, że wszystkie wiodące koncerny świata oferują samochody o napędzie hybrydowym bądź elektrycznym i w te branże powinno się w Polsce inwestować.

SLD proponuje również "ulgi dla nowoczesności". Jak tłumaczył Szewko, chodzi o to, że "firmy - przy zakupie samochodów najwyższych generacji, czyli tych z silnikami elektrycznymi - powinny otrzymywać tańsze kredyty regwarantowane przez Skarb Państwa".

Przypomniał też, że program gospodarczy SLD zakłada skoncentrowanie trzech okręgów przemysłowych, w których państwo powinno odgrywać aktywną rolę. "Jeśli Skarb Państwa jest w stanie znaleźć 70 mld zł na elektrownię atomową, to może znaleźć również kilkaset milionów złotych na zbudowanie czy współbudowanie zakładów produkujących polskie marki samochodowe" - powiedział.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane