Słońce świeci nad biurami podróży

Rainbow Tours zarobił brutto ponaddwukrotnie więcej, a Neckermann — o ponad połowę.

Są już pierwsze podsumowania tegorocznego sezonu turystycznego. Giełdowy Rainbow Tours opublikował wyniki po trzech kwartałach. Przychody urosły rok do roku do 804 mln zł o 148,5 mln zł (23 proc.). Zysk brutto skoczył o prawie 130 proc. (24,58 mln zł) do 43,55 mln zł. — To nadspodziewanie dobre dane. Rzadko się zdarza, by tak duża firma — druga na rynku — notowała tak wysoką dynamikę i jednocześnie bardzo dobry wynik. Itaka, lider rynku, informowała niedawno, że zwiększyła przychody o 28 proc., a liczbę

klientów o 22,5 proc. Wzrost rynku turystycznego w Polsce w tym roku to około 18 proc., bo choć czartery urosły o 22 proc., to rynek wycieczek autokarowych i z dojazdem własnym skurczył się o 4-5 proc. — mówi Andrzej Betlej z firmy TravelData analizującej rynek turystyczny. Dobre dane finansowe (za rok zakończony 30 września) podał też Neckermann, piąte pod względem przychodów w 2013 r. biuro podróży w Polsce.

— Zysk wyniósł 11,7 mln zł i był o 59,5 proc. wyższy niż rok wcześniej. Obroty sięgnęły 332,79 mln zł wobec 303 mln zł w ubiegłym roku, czyli urosły o 10 proc. Obsłużyliśmy 148 tys. klientów, co oznacza wzrost o 6 proc. — mówi Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska.

Według Andrzeja Betleja, klucz do sukcesu ą la Rainbow Tours składa się z kilku elementów.

— Struktura biznesu sprzyja wysokim marżom: jest dużo wycieczek objazdowych i mieszanych, dużo egzotyki. W tym roku firma zrobiła programy z wyczuciem, w przeciwieństwie do niektórych biur, które musiały ciąć ofertę w trakcie sezonu. Plusem jest sieć sprzedaży własnej. Dodatkowo touroperatorom sprzyjały kursy walut — wymienia Andrzej Betlej. Neckermann chce skorzystać z jednej ze sprawdzonych przez konkurencję recept i zapowiada wycieczki objazdowe. Będzie oddzielny katalog, 22 programy i 5 tys. miejsc. Za kilka lat Neckermann chce mieć z tej działalności 10-15 proc. przychodów.

— Wycieczki objazdowe są trudniejsze i wymagają czasu. Tu trzeba mieć know-how. Nie da się tego produktu zbudować w rok. Mamy pilotów, którzy jeżdżą z nami od lat 90. Zaczynaliśmy od wycieczek autokarowych i zjedliśmy na nich zęby. Dziś stanowią one 35 proc. przychodów i dają nam 100 tys. klientów rocznie — mówi Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours.

Neckermann ma jeszcze jeden pomysł na wzrost. Biuro podwoiło liczbę turystów do Turcji, dla której na ostatnie wakacje wydało osobny katalog. W tym roku chce powtórzyć pomysł z osobnym katalogiem w Bułgarii, gdzie jest już — wg własnych szacunków — liderem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Słońce świeci nad biurami podróży