Smartfon powalczy z kulturą konsumpcji

Holenderska firma Fairphone przygotowała nowy model „sprawiedliwego społecznie” smartfona, który ma być narzędziem walki z zepsutym kapitalizmem

Niektórzy sprzedają ciuchy wyprodukowane w zakładach, które otrzymały certyfikaty przyznawane dobrym pracodawcom, inni protestują przeciwko brutalnemu testowaniu kosmetyków na zwierzętach. Zmieniać świat można na wiele sposobów. W czasach gwałtownej redukcji kosztów i zwiększania zysków słowo „fair”, które znaczy tyle, co „sprawiedliwy”, „uczciwy” i „zgodny z zasadami”, jest cenne, ale deficytowe.

PRZYZWOITOŚĆ MA SWOJĄ CENĘ:
Zobacz więcej

PRZYZWOITOŚĆ MA SWOJĄ CENĘ:

Zamówienia na Fairphone’a 2 będzie można składać latem, ale gadżet nie jest tani — kosztuje 525 EUR, czyli prawie 2,2 tys. zł. Za najtańszego iPhone’a 6 trzeba zapłacić niespełna 3,2 tys. zł. ARC

Fani gadżetów przesiewają plotki na temat kolejnych generacji smartfonów Apple’a czy Samsunga, tymczasem Fairphone pokazał pierwsze zdjęcia swojego nowego urządzenia. Pierwszy model „sprawiedliwego społecznie” telefonu rozszedł się w 60 tys. egzemplarzy.

Fairphone 2 ma być nie tylko wykonany z materiałów pozyskanych zgodnie z zasadami odpowiedzialnego prowadzenia biznesu, ale będzie łatwy także w naprawie. Pomoże w tym modułowa budowa.

Producent chce, aby użytkownicy łatwo mogli go otwierać i odkrywać kolejne warstwy, a w razie potrzeby samodzielnie go naprawiać, wyjmując kolejne partie części. „Łącząc wyjątkowy design z samouczkami i sprzedażą części zamiennych, Fairphone chce zachęcić użytkowników do pogłębiania relacji z ich telefonami i brania większej odpowiedzialności za utrzymanie ich w dobrym stanie” — tłumaczy holenderska firma.

Fairphone 2 oferuje 5-calowy wyświetlacz HD, procesor Qualcomm Snapdragon 801, system operacyjny Android i 32 GB pamięci wewnętrznej. Smartfon nie powala specyfikacją i funkcjami — przegrywa pod tym względem z iPhone’em od Apple’a czy Galaxy S6 od Samsunga. Fairphone 2 nie musi jednak czarować klienta możliwościami — ma pobudzić do refleksji i pokazywać, że zmiana praktyk biznesowych jest możliwa.

Przewodnia zasada holenderskiej firmy jest prosta: walczyć przeciwko rozrzutnej kulturze konsumpcyjnej — wyjaśnia popularny portal technologiczny The Verge. Fairphone to przedsiębiorstwo społeczne z kilkuletnią historią — najpierw działało jako kampania, która dwa lata temu została przekształcona w firmę. Do produkcji swoich smartfonów Holendrzy starają się używać jak najmniej tzw. konfliktowych minerałów.

Chodzi o surowce naturalne pozyskiwane z rejonów ogarniętych wojnami i konfliktami, które często są nie tylko łupem wojennym, ale bywają źródłem przemocy. Firma inwestuje także w recykling w Ghanie i poprawę warunków pracowniczych w Chinach. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Smartfon powalczy z kulturą konsumpcji