Snapchat stawia na AI. Chatboty mają dać nowy impuls wzrostu

ON, Bloomberg
opublikowano: 2025-11-06 17:18

Akcje firmy Snap wystrzeliły po informacji o zawarciu wartej 400 mln USD umowy z Perplexity AI. Dzięki niej wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji zostanie zintegrowana ze Snapchatem, co otwiera dla spółki nowy strumień przychodów i wzmacnia jej pozycję w wyścigu technologicznym wokół chatbotów i asystentów AI – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zgodnie z zapowiedzią prezesa firmy Snap, Evana Spiegela, technologia Perplexity pojawi się w interfejsie czatu Snapchata w 2026 r., obok istniejącego już bota My AI. – Widzimy ogromny potencjał w otwarciu Snapchata na współpracę z kolejnymi partnerami AI. Dzięki rozwojowi konwersacyjnej sztucznej inteligencji rozmowa z technologią nabrała dziś zupełnie nowego znaczenia – powiedział Evan Spiegel w rozmowie z agencją Bloomberg.

Partnerstwo z Perplexity może wzmocnić wyniki w 2026 r.

Po ogłoszeniu umowy akcje Snap wzrosły w czwartek po otwarciu giełdy w Nowym Jorku nawet o 18 proc. Do tej pory w 2025 r. notowania spółki spadły o około 32 proc.

Perplexity zapłaci Snapowi częściowo gotówką, a częściowo udziałami. Pierwsze przychody z tej współpracy mają pojawić się w 2026 r. Perplexity ma obecnie ponad 20 mln aktywnych użytkowników, ale towarzyszą jej również pozwy ze strony firm takich jak Amazon i Reddit, zarzucających jej naruszenie warunków korzystania z ich danych.

Ogłoszenie partnerstwa zbiegło się w czasie z publikacją wyników za trzeci kwartał, które okazały się zgodne z prognozami analityków. Przychody Snapa wyniosły 1,51 mld USD wobec oczekiwań na poziomie 1,49 mld USD. Spółka przewiduje, że w czwartym kwartale sprzedaż sięgnie 1,68–1,71 mld USD, czyli zgodnie z rynkowymi prognozami.

Snapchat zbliża się do miliarda użytkowników

Liczba codziennych użytkowników Snapchata wzrosła o 8 proc. rok do roku – do 477 mln – a miesięcznych do 943 mln, co zbliża firmę do celu miliarda aktywnych użytkowników.

Reklama wciąż odpowiada za około 90 proc. przychodów spółki, a w trzecim kwartale wygenerowała 1,32 mld USD, co oznacza wzrost o 5 proc. w zestawieniu rok do roku. Snap przyznał, że sytuacja na rynku reklamowym była w tym roku trudna – m.in. z powodu polityki handlowej prezydenta Donalda Trumpa i problemów technicznych z automatyzacją kampanii. W liście do akcjonariuszy firma podkreśliła jednak, że wzrost – poza segmentem dużych klientów w Ameryce Północnej – pozostaje „bardzo silny”.

Snap chce połączyć reklamy z asystentami AI

Evan Spiegel widzi w rozwoju sztucznej inteligencji także nowe możliwości dla reklamodawców. – Wielu z nich ma już własnych asystentów AI i chce zintegrować ich z platformą Snapchata. Pracujemy nad tym, by powiązać sponsorowane treści z tymi agentami – zapowiedział.

Rosnąca popularność płatnej subskrypcji Snapchat+ pozwala spółce uniezależniać się od sezonowego rynku reklamowego. Liczba płatnych użytkowników przekroczyła 17 mln, wobec 16 mln w poprzednim kwartale. Przychody z tej kategorii – zaliczane do segmentu „inne” – sięgnęły 190 mln USD, co oznacza wzrost o 54 proc. w zestawieniu rok do roku.