Śnieżka myśli o nowych przejęciach

opublikowano: 30-03-2021, 17:16

Gdy węgierska spółka Poli-Farbe bardziej zintegruje się z grupą, podkarpacki producent farb znów zacznie szukać możliwości akwizycji.

– Wciąż jesteśmy wciąż otwarci na akwizycje, choć nie prowadzimy teraz żadnych rozmów na ten temat. Im bardziej jednak będziemy zintegrowani z Poli-Farbe, tym więcej możliwości będziemy mieli, by aktywnie poszukiwać kolejnych obiektów akwizycyjnych – zadeklarował Piotr Mikrut, prezes Śnieżki.

Uśmiech prezesa:
Uśmiech prezesa:
Szefujący Śnieżce Piotr Mikrut jest zadowolony nie tylko z zeszłorocznych wyników spółki, lecz także z rezultatów, jakie wypracowała w kończącym się pierwszym kwartale 2021 r.
Marek Wiśniewski

W kręgu zainteresowań firmy będą rynki środkowoeuropejskie: Czechy, Słowacja, Rumunia i Bułgaria oraz inne państwa bałkańskie. Jak wyjaśnia Piotr Mikrut, nie będzie przejęć w krajach, w których Śnieżka ma już fabryki. Białoruś ani Ukraina nie są wystarczająco atrakcyjne, zaś w Polsce i na Węgrzech nie ma – przynajmniej w segmencie farb dekoracyjnych – firm, które mogłyby wystarczająco wzmocnić pozycję grupy.

– Rozpatrując cele akwizycyjne, będziemy szukali podmiotu, który w danym kraju nie tylko produkuje, lecz także ma istotne udziały rynkowe, które można by rozbudowywać – wyjaśnił prezes.

Odniósł się również do ewentualnej ceny, jaką byłby gotów zapłacić za nowy nabytek. Nawiązał przy tym do planowanej transakcji przejęcia firmy Tikkurila przez PPG. Wstępna cena, jaką gotów jest zapłacić nabywca, przekracza 15-krotność zysku EBITDA kupowanego podmiotu.

– Takich cen w naszym segmencie jeszcze nigdy nie było – stwierdził Piotr Mikrut.

Jego firma, kupując węgierski Poli-Farbe, zapłaciła jednocyfrową wielokrotność jego wyniku EBITDA.

– Nie wyobrażam sobie, by zarząd dostał zgodę na przeznaczenie na akwizycję dwucyfrowej wielokrotności EBITDA – stwierdził szef Śnieżki.

Wyjaśnił, że nie wie, jakie musiałyby być potencjalne synergie z takiego przejęcie, by w ogóle mogło dojść do skutku.

Zanim dojdzie do ewentualnej nowej akwizycji, w najbliższych miesiącach Śnieżka będzie się mocniej koncentrowała na rozwoju swojego węgierskiego nabytku.

– Będziemy wspierali marki Poli-Farbe, walczyli o większy udział przychodów spółki węgierskiej w grupie i udziały rynkowe. Zamierzamy zwiększyć obecność w trzech segmentach: emaliach rozpuszczalnikowych, farbach białych i farbach kolorowych do wnętrz – zapowiedział Piotr Mikrut.

Nie ujawnił jednak, ani jakie są udziały rynkowe Poli-Farbe, ani jakie cele wyznaczył sobie zarząd.

Zarząd Śnieżki zaproponuje wypłatę dywidendy w rekordowej wysokości 3,6 zł na akcję. Dotychczas najwyższą dywidendę spółka wypłaciła cztery lata temu z zysku za rok 2016 r. Wynosiła 3,2 zł na akcję. Dotychczas nie zdarzyło się, by akcjonariusze przegłosowali niższą dywidendę, niż wynikałoby to z rekomendacji zarządu. Kilkukrotnie natomiast, jak wspomina Piotr Mikrut, WZA podniosło o kilka lub kilkanaście groszy wypłatę na akcję.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane