Puls Biznesu: Jak pan ocenia poziom relacji inwestorskich w spółkach giełdowych?
Ludwik Sobolewski: Obserwuję znaczny wzrost dbałości o te sprawy i coraz większe przekonanie, że to jest kwestia interesu spółki. To jedna z najlepiej obecnie działających dobrych praktyk na rynku.
Co by pan powiedział prezesowi, który "nie odpowiada na pytania akcjonariuszy, bo najwyraźniej nie ma na to ochoty"? (taką odpowiedź otrzymaliśmy od jednej ze spółek).
Powiedziałbym, że to nie kwestia ochoty, tylko powinności i obowiązku. Gdy ktoś jest prezesem spółki publicznej, to ma określone zobowiązania wobec inwestorów i rynku, zwłaszcza, że za to coś się otrzymuje.
Co GPW robi, aby poprawić poziom relacji inwestorskich wśród emitentów?
Szereg działań: program wspierania płynności, serwisy informacyjne, dobre praktyki spółek notowanych na głównym rynku i na NewConnect, kładące akcent na tej właśnie problematyce, wraz z instrumentarium nakazującym spółkom raportowanie o naruszeniach praktyk, model strony internetowej, różne standardy w zakresie informacji, między innymi zalecenie — realnie działające — przekazywania raportów bieżących w czasie sesji. Obecnie wykonujemy audyt ładu informacyjnego na rynku, który też ma ścisły związek z jakością relacji inwestorskich.
GPW realizuje Program Wspierania Płynności. Cel to zwiększenie obrotów na rynku akcji poprzez m.in. poprawę relacji inwestorskich w spółkach giełdowych z pomocą mediów — tzw. GPW RI Partnerów.
ZADAJ PYTANIE W AKCJI INWESTOR
Skąd pomysł na taką inicjatywę?
Spółki, żeby zadbać o swoje interesy poprzez utrzymywanie właściwej komunikacji z rynkiem publicznym, muszą mieć media do tej komunikacji. GPW wspiera nie tylko takie nastawienie spółek giełdowych i uruchamia własne kanały dostępu do inwestorów, lecz także popiera inicjatywy, które zapewniają szeroki dostęp inwestorom do informacji opracowanych przez emitentów, z kontrolą pewnej warsztatowej jakości, którą zapewnia medium o szerokim zasięgu. Poza tym jest dla nas, jako GPW, istotne, że medium publiczne z racji swego charakteru narzuca również dbałość o komunikatywność i zrozumiałość tego przekazu, który wychodzi ze spółki giełdowej. Nie wystarczy dawać "jakieś" informacje, muszą one mieć dodatkowe walory, takie właśnie jak komunikatywność i jasność, w tym jasność co do tego, jak spółka określa ważność danej informacji.
"PB" już od kilku miesięcy prowadzi Akcję Inwestor, w ramach której inwestorzy mogą zadawać pytania spółkom giełdowym. Czy słyszał pan o Akcji Inwestor? Jak pan ją ocenia?
Oceniam to przedsięwzięcie bardzo dobrze i bardzo wysoko, i mówię to nie
tylko na podstawie własnych wrażeń, lecz także na podstawie reakcji uczestników
rynku, które do mnie docierają.