Pogarszający się wzrok Polaków, wlepiających oczy w ekrany komputerów i smartfonów, to okazja do zrobienia biznesu. Wartość rynku soczewek kontaktowych szacowana jest nawet na 800 mln zł, a sprzedaż rośnie o około 10 proc. rocznie. Na sprzedaży soczewek zarabiają sieci optyczne, drogerie, sklepy internetowe, a także wyspecjalizowane spółki, jak podwrocławska Avenir Medical, która szacuje swój udział w rynku na około 5 proc.

— Przy niskim usieciowieniu kategorii optycznej w Polsce jesteśmy liderem sprzedaży soczewek kontaktowych — mówi Jacek Szkólski, prezes spółki Avenir Medical, prowadzącej sieć Twoje Soczewki. W sieci działa obecnie 60 placówek, głównie w największych miastach. Wszystkie należą do spółki, ale w najbliższych latach Avenir Medical oprócz rozwoju we własnym zakresie zamierza postawić na franczyzę i przy współpracy niezależnych przedsiębiorców otwierać w tym formacie 5-10 placówek rocznie.
— Pozwoli to na szybsze zagospodarowanie obszarów, w których nie jesteśmy dziś obecni — mówi Jacek Szkólski. Spółka sprzedaje soczewki w punktach stacjonarnych i w internecie. Zapewnia, że te segmenty rynku się nie kanibalizują.
— Szacuje się, że obecnie w Polsce 40 proc. soczewek kontaktowych jest kupowanych online. Od trzech lat ten udział pozostaje na tym samym poziomie,nie ma przesłanek, by spodziewać się zmiany. Ceny detaliczne są od dłuższego czasu stabilne. Różnica między zakupem w sieci a zakupem w salonie jest minimalna lub wręcz jej nie ma — mówi Jacek Szkólski.
Twoje Soczewki starają się równoważyć oba kanały, m.in. poprzez system click & collect, czyli odbiór w salonie zakupów zrobionych w internecie. — Dlatego bardzo często klient teoretycznie internetowy pojawia się u nas w sklepie. W takiej sytuacji możemy również wykorzystywać różne systemy dodatkowej sprzedaży — mówi Jacek Szkólski.
Zgodnie z badaniem GfK Polonia, Polacy kupują przede wszystkim soczewki dwutygodniowe i miesięczne — to 71 proc. rynku. Ten segment jest jednak w stagnacji, dynamicznie rośnie natomiast sprzedaż soczewek jednodniowych. W ubiegłym roku skoczyła ona o 15 proc. W rezultacie spadają średnie wydatki Polaków na pojedynczą soczewkę — w ubiegłym roku było to 5,51 zł, o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej, rosną natomiast miesięczne koszty użytkowania. GfK podaje, że w ubiegłym roku polski użytkownik soczewek przeznaczał na nie średnio 39 zł miesięcznie — o 3,6 proc. więcej niż w 2015 r.
— Soczewka jednodniowa to, z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkownika, najlepsze rozwiązanie na rynku. Dlatego na całym świecie jej udział rośnie. Konsument zmieniający soczewkę wielokrotnego użytku na rozwiązanie jednodniowe dostarcza dwa razy większy przychód w skali roku, co automatycznie przekłada się na zwiększenie wartości rynku. Przez najbliższe 5 lat spodziewamy się wartościowego wzrostu rynku na poziomie 15 proc. rocznie — mówi Jacek Szkólski.