SolarWorld oferuje odkupienie Opla od GM

PAP
opublikowano: 19-11-2008, 14:07

Niemiecki koncern SolarWorld zapowiedział w  środę, że chce zaoferować walczącemu o przetrwanie amerykańskiemu koncernowi General Motors odkupienie zakładów Opla w Niemczech.

W komunikacie firma z Bonn, specjalizująca się w technologiach związanych z energią słoneczną, poinformowała, że chciałaby "przekształcić Opla w pierwszy +zielony+ koncern samochodowy w Europie".

Niemieccy komentatorzy uznali tę ofertę za "nietypową". Według agencji dpa, warunki, jakie stawia SolarWorld, czynią ewentualną transakcje mało prawdopodobną.

Koncern oferuje bowiem 250 milionów euro w gotówce oraz 750 milionów euro w postaci linii kredytowych za cztery niemieckie zakłady Opla oraz centrum badawczo-rozwojowe GM w Ruesselsheim.

Oprócz kontynuowania produkcji popularnych marek samochodów, SolarWorld chce wyprodukować wydajny, oszczędny i przyjazny środowisku samochód nowej generacji.

Szef firmy z Bonn Frank Asbeck powiedział internetowej wersji dziennika "Handelsblatt", że oferta jest poważna. Nie prowadzono jednak jeszcze żadnych rozmów z Oplem ani z GM.

SolarWorld zatrudnia na całym świecie 2254 osoby. Tymczasem Opel ma tylko w Niemczech 25,7 tysięcy pracowników.

W zeszłym tygodniu Opel ogłosił, że zwróci się o rządowe gwarancje kredytowe w związku z trudnościami amerykańskiej spółki- matki General Motors.

Po poniedziałkowym spotkaniu członków niemieckiego rządu z kierownictwem Opla i GM w Europie kanclerz Angela Merkel zapowiedziała, że decyzja o ewentualnych poręczeniach dla niemieckiego koncernu zapadnie przed świętami Bożego Narodzenia.

Według dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" Opel chciałby poręczeń na sumę 1,8 miliarda euro.

W środę na udzielenie wsparcia koncernowi przystał parlament landu Hesja, w którym znajduje się siedziba Opla (Ruesselsheim). Jednogłośnie przyjęto projekt ustawy umożliwiającej udzielenie koncernowi poręczeń na 500 milionów euro.

Jednocześnie część ekspertów i związkowców apeluje o uniezależnienie Opla od stojącej na skraju bankructwa GM, a nawet czasową nacjonalizację spółki.

Apele te odrzuca jednak szef niemieckiego koncernu Hans Demant. Powiedział on rozgłośni Bayern2, że po 80 latach struktury obu firm są mocno ze sobą związane. Jego zdaniem dochody ze sprzedaży 1,6 miliona aut w Europie nie wystarczyłyby na pokrycie kosztów rozwoju firmy.

Amerykański koncern kupił pakiet większościowy niemieckiego producenta samochodów już w 1929 roku.

Anna Widzyk (PAP)

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane