Sopocianie mogą płacić miastu online

opublikowano: 29-01-2017, 22:00

Z domu można zapłacić np. za wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu, licencję taksówkarską. Usługę chcą wprowadzić kolejne miasta.

Płatności Online BM miasto wprowadziło we współpracy z firmą Blue Media. Usługa jest podobna do płatności online znanych klientom sklepów internetowych. Po wejściu na stronę https://platnosci. miasto.sopot.pl wybiera się opłatę i szczegóły związane ze sprawą (np. rodzaj pojazdu), uzupełnia dane identyfikacyjne i klika logo swojego banku. Po przekierowaniu na stronę transakcyjną banku dane płatnika i kwota do zapłaty są już wpisane i wystarczy je tylko potwierdzić (np. hasłem SMS). W ramach Płatności Online BM mieszkańcy Sopotu mają do dyspozycji wszystkie najpopularniejsze formy — tzw. Pay by link (mTransfer, Pekao24, Płacę z iPKO) i kartą płatniczą (Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro). Po płatności dostaje się mejlem potwierdzenie, które po wydrukowaniu trzeba przedstawić w urzędzie podczas załatwiania sprawy.

— Nie szacowaliśmy oszczędności związanych z wprowadzeniem internetowych płatności. Zależało nam bardziej na ułatwieniu mieszkańcom uiszczania niektórych opłat.

Planujemy dołączyć do tej puli kolejne — związane z podatkami lokalnymi, ale jest to nieco bardziej skomplikowane, ponieważ nie są to opłaty stałe, jak te, które już wprowadziliśmy do płatności online. Na przykład podatek od nieruchomości jest naliczany indywidualnie — wyjaśnia Mirosław Goślicki, skarbnik Sopotu. Jego zdaniem, wprowadzenie tego rozwiązania nic miasta nie kosztuje. Krzysztof Ambroziak z firmy Blue Media wyjaśnia, że wykorzystano w tym przypadku model stosowany m.in. przez firmy telekomunikacyjne i energetyczne, w którym to płatnik ponosi koszt usługi. W Sopocie to 1 zł od każdej opłaty.

Firma Blue Media współpracuje także z innymi miastami, które chcą wprowadzić taki system płatności.

— Przygotowujemy również wersję systemu dla mniejszych samorządów, ponieważ nie dotyczą ich opłaty związane z działalnością powiatów — informuje Krzysztof Ambroziak.

Z raportu „Szybkie płatności elektroniczne w samorządzie. Studium korzyści dla administracji i obywateli”, przedstawionego przez Centrum im. Adama Smitha w czerwcu 2016 r., wynika, że gdyby przelewy do urzędów w Polsce odbywały się za pomocą płatności automatycznych, pozwoliłoby to oszczędzić w sumie nawet 66,5 mln zł rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu