Soraya chce inwestora
Producent kosmetyków zamierza wziąć udział w konsolidacji branży
MARKI NIE DAMY: Marka Soraya jest naszym największym aktywem, dlatego nie mamy zamiaru jej sprzedawać — mówi Piotr Laskowski, prezes i współwłaściciel spółki. fot. Małgorzata Pstrągowska
Właściciele Sorai, prywatnej firmy produkującej kosmetyki, pilnie szukają inwestora strategicznego. Tłumaczą to potrzebą reorganizacji i wzmocnienia kanałów dystrybucji. Poza tym chcą uczestniczyć w konsolidacji branży.
Mirosław Milewski i Piotr Laskowski, właściciele spółki produkującej kosmetyki Soraya, od kilku miesięcy prowadzą rozmowy z instytucjami finansowymi i przedsiębiorstwami z branży w celu pozyskania inwestora.
— Nie wiemy jeszcze, czy naszym przyszłym partnerem będzie inwestor pasywny czy też branżowy. Szukamy rozwiązań, które wzmocnią firmę, ale żaden z obecnych właścicieli nie zamierza wyprzedawać swoich udziałów — twierdzi Piotr Laskowski, prezes spółki Soraya.
Do niedawna jej właściciele rozważali upublicznienie spółki i wprowadzenie akcji na rynek równoległy Giełdy Papierów Wartościowych. Jednak zrezygnowali z tego po przeprowadzeniu analiz.
Bariera dla sprzedaży
Zdaniem prezesa Laskowskiego, decyzja o pozyskaniu inwestora została wymuszona koniecznością reorganizacji i wzmocnienia struktur sprzedaży.
— W naszym rozwoju doszliśmy do pewnej bariery, związanej z opłacalnym zbytem. Nie jesteśmy dużym przedsiębiorstwem, dlatego dalsze rozbudowywanie struktur sprzedaży, przy obecnym potencjale, staje się bardzo kosztowne. Dlatego jedną z koncepcji naszego rozwoju jest pozyskanie inwestora — firmy o podobnym profilu produkcji lub dystrybucji — wyjaśnia Piotr Laskowski.
Warszawska spółka chce też wziąć aktywny udział w konsolidacji branży. Rozważa możliwość, przy wsparciu ze strony inwestora finansowego, przejęcia pokrewnej firmy.
— Konsolidacja rynku kosmetyków w Polsce jest nieuchronna. Chcemy wziąć w niej aktywny udział — mówi prezes Laskowski.
Soraya jest pierwsza prywatną firmą zapowiadającą udział w konsolidacji branży. Taki zamiar zgłaszała wcześniej jedynie łódzka Pollena Ewa.
Prywatny wicelider
Soraya powstała w 1984 roku i jest jedną z najdłużej działających na rynku prywatnych polskich firm kosmetycznych. W zakładzie w Radzyminie produkuje kosmetyki pielęgnacyjne i upiększające w ośmiu seriach. Około 15 proc. sprzedaży odbywa się w sieci supermarketów.
W ubiegłym roku Soraya została wyceniona przez miesięcznik „Businessman Magazine” na 45 mln zł. Z badań Amer Nielsen Research wynika, że wartościowy udział Sorai w rynku produktów do pielęgnacji twarzy wynosi około 6 proc. Tym samym jest ona drugą polską firmą kosmetyczną, po laboratorium kosmetycznym Dr Eris, i piątą — jeżeli wziąć pod uwagę wszystkich producentów działających na naszym rynku.