Sorry, taki mieliśmy klimat (GALERIA)

MARCIN DOBROWOLSKI
05-02-2015, 10:32

Jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych przedwojennej Polski było scalenie sieci kolejowej. Wysiłek był to olbrzymi, ponieważ należało połączyć trzy różne systemy kolejowe. Sprawy nie ułatwiał fakt, że w zaborze rosyjskim rozstaw torów był większy niż w dwóch pozostałych, a w austriackim obowiązywał ruch lewostronny.

Dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego prezentujemy Państwu zbiór fotografii dzielnych kolejarzy II RP walczących ze skutkami intensywnych opadów (ZOBACZ GALERIĘ).

Kolejarze na pługu odśnieżnym na trasie Lwów – Tarnopol, 1929-02.
Wyświetl galerię [1/13]

Kolejarze na pługu odśnieżnym na trasie Lwów – Tarnopol, 1929-02.

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/92634/2cc2bc50734b7080ff5661834e38205c/ Narodowe Archiwum Cyfrowe

Polskie Koleje Państwowej powstały w 1926 roku. Ustanowienie PKP polegało na prowadzeniu zarządu i eksploatacji kolei, wprowadzono do rejestru handlowego koleje polskie, majątek PKP otrzymał z zarządu Ministerstwa Nieruchomości w użytkowanie wieczyste, przy czym jego właścicielem pozostał Skarb Państwa, zwolniono PKP od podatków, danin i opłat publicznych, przyznano prawo do krótkoterminowych pożyczek, ustalono cenniki za wszelkie usługi kolejowe oraz oddano je w zarząd odpowiedniemu ministrowi.

W latach 20. XX wieku nastąpiło scalanie systemu kolejowego w Polsce. Już w 1921 połączono Kutno przez Konin ze Strzałkowem, co de facto było połączeniem Warszawy z Poznaniem. W następnym roku otwarto połączenie Helu z Puckiem oraz Kutna z Płockiem. W 1923 kolej dociera z Kutna do Zgierza. Na koniec dekady uruchomiono połączenie kolejowe do Kościerzyny.

W 1930 powstało konsorcjum, którego celem było połączenie Śląska z portem w Gdyni z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska. Przy pomocy finansowej inwestorów z Francji, rozpoczęto budować Magistralę Węglową, którą otwarto w 1933 – liczyła 485 km i zyski z jej eksploatacji miały trafić do budżetu dopiero po 1940. W 1934 r. uruchomiono bezpośrednie połączenie Warszawy z Krakowem – po połączeniu Warszawy z Radomiem (25 listopada) i Krakowa z Tunelem (24 listopada). W 1936 wyodrębniono samodzielny zarząd Magistrali Węglowej z siedzibą w Bydgoszczy.

Po wybuchu wojny kolej przeszła w zarząd Niemców i ZSRR. 19 listopada 1939 doszło do powołania Generalnej Dyrekcji Kolei Wschodnich (Ost-Bahn w skrócie), która miała siedzibę w stolicy Generalnego Gubernatorstwa – w Krakowie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARCIN DOBROWOLSKI

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Historii / Sorry, taki mieliśmy klimat (GALERIA)