Dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego prezentujemy Państwu zbiór fotografii dzielnych kolejarzy II RP walczących ze skutkami intensywnych opadów (ZOBACZ GALERIĘ).














Polskie Koleje Państwowej powstały w 1926 roku. Ustanowienie PKP polegało na prowadzeniu zarządu i eksploatacji kolei, wprowadzono do rejestru handlowego koleje polskie, majątek PKP otrzymał z zarządu Ministerstwa Nieruchomości w użytkowanie wieczyste, przy czym jego właścicielem pozostał Skarb Państwa, zwolniono PKP od podatków, danin i opłat publicznych, przyznano prawo do krótkoterminowych pożyczek, ustalono cenniki za wszelkie usługi kolejowe oraz oddano je w zarząd odpowiedniemu ministrowi.
W latach 20. XX wieku nastąpiło scalanie systemu kolejowego w Polsce. Już w 1921 połączono Kutno przez Konin ze Strzałkowem, co de facto było połączeniem Warszawy z Poznaniem. W następnym roku otwarto połączenie Helu z Puckiem oraz Kutna z Płockiem. W 1923 kolej dociera z Kutna do Zgierza. Na koniec dekady uruchomiono połączenie kolejowe do Kościerzyny.
W 1930 powstało konsorcjum, którego celem było połączenie Śląska z portem w Gdyni z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska. Przy pomocy finansowej inwestorów z Francji, rozpoczęto budować Magistralę Węglową, którą otwarto w 1933 – liczyła 485 km i zyski z jej eksploatacji miały trafić do budżetu dopiero po 1940. W 1934 r. uruchomiono bezpośrednie połączenie Warszawy z Krakowem – po połączeniu Warszawy z Radomiem (25 listopada) i Krakowa z Tunelem (24 listopada). W 1936 wyodrębniono samodzielny zarząd Magistrali Węglowej z siedzibą w Bydgoszczy.
Po wybuchu wojny kolej przeszła w zarząd Niemców i ZSRR. 19 listopada 1939 doszło do powołania Generalnej Dyrekcji Kolei Wschodnich (Ost-Bahn w skrócie), która miała siedzibę w stolicy Generalnego Gubernatorstwa – w Krakowie.