Sorry, taki mieliśmy klimat (GALERIA)

MARCIN DOBROWOLSKI
05-02-2015, 10:32

Jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych przedwojennej Polski było scalenie sieci kolejowej. Wysiłek był to olbrzymi, ponieważ należało połączyć trzy różne systemy kolejowe. Sprawy nie ułatwiał fakt, że w zaborze rosyjskim rozstaw torów był większy niż w dwóch pozostałych, a w austriackim obowiązywał ruch lewostronny.

Dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego prezentujemy Państwu zbiór fotografii dzielnych kolejarzy II RP walczących ze skutkami intensywnych opadów (ZOBACZ GALERIĘ).

Oczyszczanie torowiska, okres międzywojenny.
Wyświetl galerię [1/13]

Oczyszczanie torowiska, okres międzywojenny.

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/97092/973d21777a06c6d3b703b0f790f431bb/ Narodowe Archiwum Cyfrowe

Polskie Koleje Państwowej powstały w 1926 roku. Ustanowienie PKP polegało na prowadzeniu zarządu i eksploatacji kolei, wprowadzono do rejestru handlowego koleje polskie, majątek PKP otrzymał z zarządu Ministerstwa Nieruchomości w użytkowanie wieczyste, przy czym jego właścicielem pozostał Skarb Państwa, zwolniono PKP od podatków, danin i opłat publicznych, przyznano prawo do krótkoterminowych pożyczek, ustalono cenniki za wszelkie usługi kolejowe oraz oddano je w zarząd odpowiedniemu ministrowi.

W latach 20. XX wieku nastąpiło scalanie systemu kolejowego w Polsce. Już w 1921 połączono Kutno przez Konin ze Strzałkowem, co de facto było połączeniem Warszawy z Poznaniem. W następnym roku otwarto połączenie Helu z Puckiem oraz Kutna z Płockiem. W 1923 kolej dociera z Kutna do Zgierza. Na koniec dekady uruchomiono połączenie kolejowe do Kościerzyny.

W 1930 powstało konsorcjum, którego celem było połączenie Śląska z portem w Gdyni z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska. Przy pomocy finansowej inwestorów z Francji, rozpoczęto budować Magistralę Węglową, którą otwarto w 1933 – liczyła 485 km i zyski z jej eksploatacji miały trafić do budżetu dopiero po 1940. W 1934 r. uruchomiono bezpośrednie połączenie Warszawy z Krakowem – po połączeniu Warszawy z Radomiem (25 listopada) i Krakowa z Tunelem (24 listopada). W 1936 wyodrębniono samodzielny zarząd Magistrali Węglowej z siedzibą w Bydgoszczy.

Po wybuchu wojny kolej przeszła w zarząd Niemców i ZSRR. 19 listopada 1939 doszło do powołania Generalnej Dyrekcji Kolei Wschodnich (Ost-Bahn w skrócie), która miała siedzibę w stolicy Generalnego Gubernatorstwa – w Krakowie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARCIN DOBROWOLSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Historii / Sorry, taki mieliśmy klimat (GALERIA)