Mająca w Polsce ok. 230 sklepów sieć Spar przeprowadzi pilotaż nowego formatu – Spar Express. Uruchomi pięć sklepów na stacjach paliw Avia należących do notowanego na GPW Unimotu. Pierwsze dwa, w Poznaniu i Bielsku-Białej, otworzy jeszcze przed Bożym Narodzeniem, a pozostałe na początku 2022 r.
Spar Express otwarty 24/7
Całodobowe sklepy będą czynne przez cały rok. W ich ofercie liczącej 1,5-3 tys. produktów znajdą się m.in. słodycze, kosmetyki, prasa, alkohol i papierosy, produkty dziecięce oraz akcesoria samochodowe. W środku zostanie wydzielona przestrzeń na wypicie kawy i zjedzenie przekąsek.
Spar przetestuje trzy modele sklepów — o powierzchni do 60 m kw., 120-130 m kw. oraz powyżej 200 m kw. Mniej więcej po pół roku przeanalizuje z partnerem wyniki pilotażu i dopracują formułę współpracy.
„Stacje paliw już od dawna nie są jedynie miejscem do tankowania pojazdów – klienci oczekują szerokiej oferty sklepowej dostępnej siedem dni w tygodniu, więc chcemy wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Pilotaż pozwoli nam ocenić, jak najlepiej wykorzystać powierzchnię sprzedażową, dlatego współpracę z siecią Spar oceniamy perspektywicznie” – mówi cytowany w komunikacie Robert Nowek, dyrektor zarządzający siecią Avia w Polsce i na Ukrainie.

Carrefour, Auchan, Żabka – konkurencja rośnie
Spar idzie przetartym szlakiem – firmy handlowe testowały sklepy na stacjach paliw już dekadę temu. W listopadzie pilotaż na stacji należącej do sieci Rakieta ogłosiła Żabka. Rok temu na stacjach BP pojawiły się sklepy Easy Auchan, a do końca roku będzie ich dziewięć.
Bardziej zaawansowany w rozwoju tego formatu jest Carrefour, współpracujący z Totalem i niesieciowymi stacjami paliw. Rok temu miał ponad 80 sklepów w takich lokalizacjach, a w tym już blisko 100 i planuje kolejne otwarcia.
Avia prowadzi w Polsce 85 stacji paliw. Total miał ich na koniec ubiegłego kwartału 38, BP 563, a Rakieta mniej niż 10 – wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Liderem rynku jest Orlen z 1,8 tys. stacji, a na części z nich prowadzi własne O!Shopy.
Tyle stacji paliw działało w Polsce na koniec września w porównaniu do 7739 na koniec 2020 r.
Na stacjach paliw mamy do czynienia z dwoma formatami: własną, okrojoną ofertą właściciela stacji oraz ze sklepami typu Easy Auchan, w których wybór jest większy. Otwieranie takich placówek wpisuje się w zyskujący na znaczeniu trend convenience, czyli bycia blisko klientów i zaspokajania ich podstawowych, często impulsowych potrzeb zakupowych – np. przy okazji tankowania samochodu.
Skala sieci nie jest duża, a jej rozwój ogranicza liczba stacji paliw. Trudno więc oczekiwać tysięcy takich sklepów, ale pewnie kolejne sieci będą testować ten format, ponieważ ruchy konkurencji pobudzają do działania. Dla firm handlowych to nowy kanał dystrybucji – poza placówkami na osiedlach czy w biurowcach – a także swego rodzaju reklama, ponieważ część konsumentów może mieć z daną siecią styczność po raz pierwszy właśnie podczas wizyty na stacji paliw.