SPC: sprzedaż cementu spadnie w 2013 r.

PAP
opublikowano: 09-04-2013, 14:05

W 2013 roku sprzedaż cementu w Polsce powinna wynieść 15 mln ton - szacuje Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC). Dla porównania rok wcześniej było to 15,6 mln ton, a w 2011 roku 18,7 mln ton.

Z prognoz Stowarzyszenia wynika, że od stycznia do marca br. cementownie w Polsce sprzedały 1 mln 602,7 tys. ton cementu. W tym samym czasie ub.r. było to 2 mln 498,1 ton, co oznacza spadek o 35 proc.

Jak podkreślił we wtorek na konferencji prasowej przewodniczący SPC Leonard Palka, gorsze wyniki tego sektora to m.in. "efekt spowolnienia gospodarczego, zastoju w inwestycjach drogowych, a także ostrej zimy w pierwszym kwartale tego roku".

Palka ocenił, że roczne zdolności produkcyjne cementowni w Polsce wynoszą obecnie 24 mln ton. Jego zdaniem przyszły rok powinien przynieść branży poprawę wyników sprzedaży, zaś w latach 2016-2017 roczna sprzedaż cementu może wynieść 20 mln ton.

Przewodniczący SPC podkreślił, że rozwój budownictwa mieszkaniowego oraz inwestycji infrastrukturalnych zależy od sytuacji w przemyśle cementowym. Zwrócił uwagę, że branża ta jest ważna nie tylko dla całej gospodarki, ale również dla lokalnego biznesu.

Poinformował, że w tym sektorze jest zatrudnionych 25 tys. osób. "Cementownie przekazują rocznie do samorządów, Skarbu Państwa od 1,5 do 1,7 mld złotych w postaci podatków i innych opłat" - powiedział.

Przewodniczący SPC ocenił, że zagrożeniem dla tego sektora są rosnące ceny energii elektrycznej, której udział w ponoszonych przez cementownie kosztach wynosi od 30 do 35 proc. Ponadto na spadek rentowności cementowni - jak mówił - ma wpływ wzrost cen węgla kamiennego, gazu, oleju napędowego oraz benzyny.

Palka zwrócił uwagę, że w latach 2008-2012 cementownie zainwestowały w ochronę środowiska ponad 500 mln zł. "Sąsiadujące z Polską kraje nieobjęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami nie mają żadnego interesu w ograniczaniu emisji CO2. To powoduje, że polscy producenci cementu nie są konkurencyjni na polskim rynku, ponieważ albo inwestują w technologie ograniczające emisje, albo muszą kupować uprawnienia do emisji" - podkreślił.

Przemysł cementowy w Polsce to obecnie 13 zakładów cementowych, należących do 9 międzynarodowych grup cementowych.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane