Do trzech razy sztuka – w przypadku Joanny i Dawida Piaskowskich to powiedzenie nie odnosi się do niepowodzeń. Założyli i sprzedali już z sukcesem dwa start-upy: Booklikes.com oraz Okazjum.pl (które ostatecznie trafiło w ręce Interii). W oba na wczesnym etapie rozwoju zainwestował fundusz z grupy SpeedUp. Teraz ponownie zaufał przedsiębiorczemu duetowi - SpeedUp Bridge Alfa wyłożył 1 mln zł na porównywarkę technicznej specyfikacji produktów Productz.
– Współpracujemy z założycielami firm zwykle kilka lat i często utrzymujemy relację. Gdy Asia i Dawid szukali finansowania na kolejny projekt, zwrócili się do nas w pierwszej kolejności. Zapracowali już na nasze zaufanie poprzednimi biznesami. Chcemy stworzyć serwis pierwszego wyboru, dzięki któremu przeciętny internauta będzie mógł w prosty i kompleksowy sposób porównać przed zakupem konkurencyjne produkty. Zamierzamy nieco okiełznać panujący w sieci szum informacyjny – komentuje Tomasz Czapliński, partner zarządzający SpeedUp Venture Capital Group.

Rentowność w dwa lata
Porównywarka jest dostępna w pięciu wersjach językowych (m.in. polskiej, angielskiej i niemieckiej), a do końca 2021 r. ma działać na 15 rynkach (w tym w Hiszpanii i Japonii). Ruszyła na początku roku, a – jak informuje start-up – odwiedza ją już miesięcznie 0,5 mln unikatowych użytkowników (UU). Zbieranie danych rozpoczęła znacznie wcześniej, dzięki czemu ma „największą bazę uporządkowanych i wystandaryzowanych informacji o produktach” – wynika z jej analizy konkurencji.
– W ciągu dwóch lat chcemy docierać do 2,5 mln użytkowników. Szacujemy, że pozwoli nam to uzyskać rentowność. Po kolejnych 24 miesiącach liczba UU powinna przekroczyć 15 mln – informuje Dawid Piaskowski, współzałożyciel Productz.
Firma opiera działalność na dwóch źródłach przychodów: prowizji z pośredniczenia między konsumentami a e-sklepami oraz sprzedaży tym drugim informacji, opisów i specyfikacji oferowanych przez nich produktów.
– Na światowym rynku działa kilka podmiotów oferujących dane, np. specyfikacje produktów dla firm z branży e-commerce. Mają obroty rzędu setek milionów dolarów. To zachęciło nas do inwestycji – mówi Tomasz Czapliński.

Zbiórki kapitału na rozwój i przejęcia
Productz zamknie w tym roku (może nawet w lipcu) rundę na 2-3 mln zł dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych, którzy wniosą taki wkład jak SpeedUp Bridge Alfa. Założyciele utrzymają większościowy pakiet udziałów. Kapitał jest potrzebny m.in. na wdrożenie w perspektywie roku pełnej automatyzacji zbierania danych.
– W innych serwisach to moderatorzy ustalają kryteria porównywania produktów, np. wielkość wyświetlacza smartfona – a tym oraz porządkowaniem danych, gdy w źródłach pojawiają się różne wartości, mogą się zająć algorytmy – wyjaśnia Tomasz Czapliński.
– Nie mamy dokładnego wglądu w działania konkurencji, ale nie zauważyliśmy, by w ostatnich latach znacząco ulepszyli produkty. Zamierzamy więc też rozszerzyć porównywarkę o nowe kategorie – na razie to szeroko rozumiana elektronika, np. telewizory, laptopy, ale też hulajnogi elektryczne. Docelowo chcemy umożliwić porównywanie wszelkich produktów codziennego użytku, nawet samochodów – deklaruje Dawid Piaskowski.
Nowe kategorie spółka chce dodawać organicznie oraz poprzez akwizycje.
– Specjalistyczne porównywarki mają sporą przewagę konkurencyjną, więc sensowniej będzie skorzystać z ich doświadczenia. Rundę finansową na kilkanaście milionów złotych, umożliwiającą dokonanie przejęć, planujemy przeprowadzić w przyszłym roku. Zawsze rozważamy udział w kolejnych rundach, ale obecnie koncentrujemy się na realizacji celów na najbliższy czas rozwoju projektu – tłumaczy partner zarządzający SpeedUp Group.

W branży e-commerce doświadczenie klienta jest kluczem do skuteczności i efektywności biznesowej. W obliczu panującego w sieci szumu informacyjnego trudno utrzymać uwagę konsumentów. Nie kierują się jedynie przesłankami racjonalnymi, opartymi na technicznych parametrach. Często to skuteczny opis marketingowy lub opinie, szczególnie istotne w internecie, przekonują niezdecydowanych do zakupu. Zautomatyzowana wyszukiwarka pozwoli klientom szybko znaleźć produkty o poszukiwanych cechach i parametrach, jednak do efektywnej konwersji potrzeba holistycznego podejścia łączącego automatyzację z optymalizacją – nie tylko opisów produktów, ale całych sklepów.