Czytasz dzięki

Spółdzielcy pod presją

opublikowano: 25-06-2015, 00:00

Mamy dobre wiadomości dla sektora MSP. Banki spółdzielcze muszą bardziej starać się o względy klientów.

Niskie stopy procentowe, coraz niższe marże, ale przede wszystkim rosnąca konkurencja ze strony banków komercyjnych — w takiej rzeczywistości coraz trudniej funkcjonować bankom spółdzielczym.

— W ostatnim czasie zauważamy coraz większe trudności w rozwoju akcji kredytowej. Ciężej rywalizuje się z konkurencją, częściej słyszymy od przedsiębiorców i rolników o atrakcyjniejszej ofercie w innych miejscach, rośnie presja cenowa. W efekcie znacznie więcej wysiłku musimy wkładać w zdobywanie i utrzymywanie klientów — tłumaczył Grzegorz Flanz, wiceprezes Banku Spółdzielczego w Toruniu, podczas konferencji zorganizowanej przez Krajowy Związek Banków Spółdzielczych i Ministerstwo Gospodarki.

Jego zdaniem, banki spółdzielcze powinny rozwijać działalność w oparciu o doradztwo, bliskość i partnerstwo, które stanowią ich naturalne przewagi wobec komercyjnych instytucji. Bartosz Kublik, prezes Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej, podkreślał, że aby przetrwać w coraz trudniejszych realiach, banki spółdzielcze na swoim terenie muszą być lepsze i bardziej elastyczne niż konkurencja.

Prof. Jan Szambelańczyk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, członek rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego,dodawał, że zarówno bankom spółdzielczym, jak i komercyjnym trudno finansować małe i średnie firmy bez poręczeń i gwarancji.

— Tę działalność trzeba w jakiś sposób buforować — mówił prof. Jan Szambelańczyk. Jego zdaniem, banki spółdzielcze mogą nadrobić opóźnienia technologiczne, korzystając ze wsparcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Powinny też pomyśleć o zmianie struktury bilansu płatniczego — żeby więcej zysków czerpać np. z rozliczeń.

— Musimy nauczyć się czerpać przychody z innych źródeł — zgodził się z nim Michał Król, prezes zarządu Mikołowskiego Banku Spółdzielczego w Mikołowie.

— Zwracamy coraz większą uwagę na inne formy zarabiania i działamy tak, by oszczędnie zużywać szczupły kapitał — mówił Zbigniew Wielgosz, prezes Gospodarczego Banku Spółdzielczego w Barlinku. Banki spółdzielcze coraz aktywniej działają w zakresie edukacji finansowej młodych. Trudno dzisiaj znaleźć instytucję, która takich działań nie prowadzi.

— Ma to oczywiście wymiar biznesowy. Część młodych, którzy uczestniczą w naszych działaniach edukacyjnych, zakłada potem firmę i konto otwiera u nas. A klient firmowy potem korzysta z kredytu i sięga po inne produkty. W naszym portfelu jest wielu przedsiębiorców, którzy dzięki takim szkoleniom zostali naszymi klientami — tłumaczył Jan Grzesiek, prezes Banku Spółdzielczego w Jarocinie.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane