Społeczna odpowiedzialność po polsku

ADO
opublikowano: 13-04-2012, 00:00

W różnych krajach Europy społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojmowana nieco inaczej.

Dla Polaków sprowadza się ona głównie do odpowiedzialności właścicieli przedsiębiorstw za ich pracowników. Z badań przeprowadzonych przez firmę Universum w różnych krajach Europy wynika, że mieszkańcom Starego Kontynentu niemal w jednakowym stopniu zależy na tym, aby właściciele przedsiębiorstw dbali o rozwój społeczności lokalnych (aż 40 proc. przebadanych osób uznałoto za priorytet), o zdrowie i samopoczucie pracowników (41 proc.), a także aby stwarzali przyjazną atmosferę w miejscu pracy (39 proc.). Dla mieszkańców Europy ważna jest także dbałość firm o stan środowiska (37 proc. wskazań). W Polsce, gdzie idee CSR przywędrowały z pewnym opóźnieniem i gdzie zaszczepiają je przede wszystkim międzynarodowe korporacje, pojmowanie społecznej odpowiedzialności biznesu nieco się różni od „średniej europejskiej”.

Specyfika kraju i płci

Z badań przeprowadzonych przez Universum wynika, że w naszym kraju oczekuje się od przedsiębiorców, aby w ramach działań CSR skupiali się przede wszystkim na swoich pracownikach. Respondenci przyznali, że biznes odpowiedzialny społecznie kojarzy im się głównie z troską pracodawcy o zdrowie i samopoczucie pracowników (46 proc.).

Bardzo wiele osób, które brały udział w badaniu, wskazało również, że niezwykle istotna jest taka organizacja pracy, która zapewnia poszanowanie potrzeb pracownika (39 proc.). Co ciekawe, dopiero na trzecim miejscu pojawiła się kwestia respektowania praw człowieka (37 proc.). Na sprawępierwszorzędną w innych krajach europejskich, czyli rozwój społeczności lokalnych, w Polsce wskazało 32 proc. badanych. O wiele mniej istotne dla Polaków okazało się stosowanie etycznych zasad w prowadzeniu biznesu (22 proc.) oraz dbałość o stan środowiska (19 proc.). Badanie pokazało również, że rozumienie pojęcia biznesu odpowiedzialnego społecznie zależy od płci. Mężczyźni twierdzili, że CSR to przede wszystkim troska o pracowników (na tę odpowiedź wskazało 64 proc. panów, a zaledwie 38 proc. kobiet). Większość przebadanych pań uznało za sprawę priorytetową kwestię respektowanie praw człowieka.

Ja i cała reszta

Z przeprowadzonego badania wynika więc, że Polacy o wiele bardziej niż mieszkańcy innych krajów europejskich są skupieni na sobie jako pracownikach przedsiębiorstw niż na samym działaniu tych przedsiębiorstw w przestrzeni społecznej. Wymagają od pracodawców przede wszystkim respektowania praw pracowników, szacunku i dbałości o przyjazną atmosferę. Dopiero na dalszym planie CSR oznacza dla Polaków szanse na rozwój społeczności lokalnych oraz dbałość o środowisko.

46 proc. Taki odsetek Polaków kojarzy CSR z troską pracodawcy o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. To o 5 proc. więcej niż średnia europejska.

37 proc. Taki odsetek Polaków uważa respektowanie praw pracowniczych za główne zadanie działań CSR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ADO

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu