Spółka Kulczyka jr. wyda 500 mln zł

Karol JedlińskiKarol Jedliński
opublikowano: 2014-12-02 00:00

Beyond rozpoczyna pościg za ATM. Centra danych wyrosną nie tylko w Polsce, ale również w regionie

Jak to jest — zerwać umowę z największym klientem i jednocześnie ogłaszać inwestycję wartą docelowo 0,5 mld zł? Trzeba być pewnym siebie, ale też działać na szybko rosnącym rynku. I tak, zdaniem Michała Grzybkowskiego, jest w przypadku Beyond, operatora centrum danych znajdującego się w podziemiach poznańskiego Starego Browaru. Beyond, którego współwłaścicielem jest Sebastian Kulczyk, właśnie żegna się z Grupą Allegro, która od powstania poznańskiej serwerowni była głównym klientem spółki.

KIERUNEK — TECHNOLOGIE:
KIERUNEK — TECHNOLOGIE:
Sebastian Kulczyk, zamiast na ropę, stawia na technologię. Syn miliardera planuje kolejne inwestycje w centra danych. Docelowo pochłoną setki milionów złotych.
[FOT. ARC]

Ale to nie dramat. — Kiedyś już mieliśmy podobną sytuację, gdy wypowiedzieliśmy umowę Naszej Klasie u szczytu jej popularności. W przypadku Allegro nasze strategie i oczekiwania się rozminęły, dlatego Beyond wypowiedział umowę Allegro — mówi Michał Grzybkowski, udziałowiec i prezes Beyond.pl.

Łopata pod szafy

Jak twierdzą przedstawiciele poznańskiego centrum danych, w miejsce Allegro pojawi się 2-3 znaczących partnerów, obecnie łącznie jest ich 2,5 tysiąca. A to oznacza, że za kilkanaście miesięcy pod Starym Browarem nie będzie fizycznie miejsca na kolejne serwery. Beyond zatem wbija pierwszą łopatę w inwestycję, która ma przenieść poznańską spółkę do polskiej ekstraklasy. Nowe centrum danych w Wielkopolsce pochłonie 100 mln zł, z czego ponad 30 mln zł pochodzić będzie z unijnej dotacji.

— Starając się o dotację, nieco zrewidowaliśmy projekt. Zaczynamy go później, ale z jeszcze lepszą technologią na pokładzie. Zgodnie z harmonogramem mamy uruchomić obiekt do końca 2015 r. Te 100 mln zł to będzie dopiero początek — zaznacza Michał Grzybkowski. Nowe centrum Beyond to budynek o powierzchni ponad 6 tys. mkw. Plan komercjalizacji całego obiektu rozpisany jest na kilka lat. Władze spółki szacują, że całość inwestycji (budynek plus sprzęt) pochłonie 0,5 mld zł.

— Z finansowaniem nie będzie problemu. Jesteśmy dobrze postrzegani przez instytucje finansowe — mówi Michał Grzybkowski.

Regionalne pączkowanie

Nowa serwerownia nie zaspokaja apetytu spółki Sebastiana Kulczyka. Gdy Beyond znajdzie się w ekstraklasie, mając 10 proc. polskiego rynku centrów danych (lider, ATM, ma około 20 proc.), rozpocznie ekspansję w regionie. Poza centrum danych w Warszawie kolejne mogą powstać jeszcze m.in. w Czechach czy na Słowacji. — Nasza wizja zakłada 5-7 centrów danych Beyond.pl w regionie — wyjaśnia prezes technologicznej spółki.

Poznańska inwestycja docelowo pozwoli zwiększyć przychody Beyond 10-krotnie, do około 300 mln zł rocznie, przy marży EBITDA powyżej 30 proc.

— Oceniam, że na polskim rynku jeszcze długo będą bardzo dobre perspektywy rozwoju rynku. Cała sztuka polega na przekonaniu firm do outsourcingu IT. Jeśli ktoś się da przekonać, nigdy nie rezygnuje z tej usługi — twierdzi Michał Grzybkowski.

OKIEM KONKURENTA

Ewangelizacja zaścianka

TADEUSZ CZICHON

prezes ATM, który w tym roku na centra danych wydał 65 mln zł

Potencjał rynkowy na zapełnianie centrów danych w Polsce jest olbrzymi. Dość powiedzieć, że poziom outsourcingu IT w Polsce to 30 proc., a na Zachodzie ponad 70 proc. Trzeba jednak ewangelizować rynek, zmieniać mentalność decydentów w biznesie, pokazując, że to rozwiązanie opłacalne i bezpieczne. Inwestycje Beyond mnie cieszą, miejsca starczy dla każdego. Jeśli powstaną kolejne tysiące metrów kwadratowych powierzchni z serwerami, np. w Warszawie, to jest szansa, że przestaniemy być postrzegani jako technologiczny zaścianek Europy i staniemy się hubem konkurencyjnym w stosunku do Londynu, Frankfurtu czy Amsterdamu.