Spółka PKP Cargo zwiększyła przewozy i zyski

opublikowano: 2004-02-05 09:54

PAP: Spółka PKP Cargo SA, specjalizująca się w kolejowych przewozach towarów, przetransportowała w ubiegłym roku o 0,6 mln ton ładunków więcej niż w 2002 oraz zwiększyła zysk do 160,2 mln zł ze 152,7 mln zł w 2002 r. - podała w czwartek spółka.

"Zysk byłby wyższy, ale zarząd spółki zdecydował o zwiększeniu o 60 mln zł ubiegłorocznych nakładów na remont taboru i naprawy wagonów. W ubiegłym roku na remont taboru przeznaczyliśmy łącznie 427,9 mln zł" - poinformował prezes PKP Cargo, Józef Marek Kowalczyk.

W ocenie zarządu spółki, osiągnięte latach 2002 i 2003 wyniki finansowe plasują PKP Cargo w czołówce europejskich przewoźników, natomiast pod względem wielkości przewozów spółka jest na drugim miejscu wśród państw obecnej i rozszerzonej UE, po kolejach niemieckich.

Ubiegłoroczne przychody spółki wyniosły 6,016 mld zł i były porównywalne z osiągniętymi rok wcześniej, natomiast przychody z samej działalności przewozowej wyniosły 5,238 mld zł i były o 118 mln zł wyższe niż w 2002. Przychody z przewozów to 87 proc. wszystkich wpływów PKP Cargo.

Spółka przeznaczyła w ubiegłym roku na inwestycje 211,01 mln zł, czyli 83 mln zł więcej niż rok wcześniej. Większość tych środków przeznaczono na modernizację i zakup nowego taboru. Według wcześniejszych informacji, do końca 2006 łączna wartość inwestycji i remontów ma wynieść około 5 mld zł.

W ubiegłym roku kolej przewiozła 155,7 mln ton ładunków, o 0,6 mln ton więcej niż rok wcześniej i 1,7 mln ton więcej, niż zakładał plan. W ocenie zarządu PKP Cargo, wyniki 2003 roku potwierdzają, że wieloletnia tendencja spadku wielkości przewozów została zahamowana i rozpoczął się proces stopniowego wzrostu.

"Osiągnęliśmy wyższe przewozy mimo spadku przewozów węgla, naszego podstawowego ładunku. W 2003 przewieźliśmy o 6,3 mln ton mniej tego surowca niż rok wcześniej. Oznacza to, że w warunkach liberalizacji polskiego rynku kolejowych przewozów towarowych, na którym konkurowaliśmy z 18 przewoźnikami, pozyskaliśmy 7 mln ton nowych ładunków" - powiedział Kowalczyk.

W 2003 przewieziono o 3 mln ton więcej kruszyw budowlanych, o 1,3 mln ton metali i wyrobów hutniczych oraz 1,1 mln ton koksu. Intratne dla kolei przewozy tranzytowe były wyższe o 1 mln ton. Średnia odległość przewożonych ładunków zwiększyła się z 289,7 km w 2002 do 290,6 km w 2003.

Korzystanie na przychody spółki wpłynęła też realizacja strategii, polegającej na zawieraniu wieloletnich umów

przewozowych z klientami. Do końca ubiegłego roku zawarto 75 takich umów o łącznej wartości 7,7 mld zł. Docelowo co najmniej 60 proc. przewozów, w tym 75 proc. towarów masowych, ma być objęta umowami wieloletnimi.