Spółki PKP rozpoczęły działalność

Cezary Pytlos
opublikowano: 2001-10-02 00:00

Spółki PKP rozpoczęły działalność

Zakończył się kolejny etap reorganizacji struktur PKP. Od wczoraj funkcjonują już wszystkie wyodrębnione z kolejowego majątku spółki.

Wyodrębnienie spółek ze struktury przewoźnika ma powstrzymać spadek wartości sektorów, w których działa PKP. Następnym krokiem będzie ich prywatyzacja.

Od wczoraj działalność rozpoczęły kolejne spółki: Polskie Linie Kolejowe, PKP Cargo, PKP Przewozy Regionalne, PKP Energetyka oraz Telekomunikacja Kolejowa. Wartość aktywów przeniesionych do tych podmiotów wynosi blisko 4,3 mld zł. Działalność rozpoczęło również sześć zakładów zajmujących się remontami i utrzymaniem infrastruktury kolejowej.

— Kolejny etap przekształceń PKP polegający na podejmowaniu działalności przez spółki wydzielone z PKP został zamknięty 1 października — mówi Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.

Podstawowy etap reorganizacji strukturalnej PKP — wyodrębnianie spółek — zakończył się w czerwcu 2001 r. Wydzielono wtedy najważniejsze spółki, które następnie podejmowały samodzielną działalność. 1 lipca ruszyły cztery spółki: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Warszawska Kolej Dojazdowa, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, CS Szkolenie i Doradztwo. 1 września podjęły działalność: PKP Intercity, Farmacja Kolejowa, FERPOL oraz pięć spółek, które będą zajmowały się remontami i utrzymaniem infrastruktury kolejowej.

Przekształcenia strukturalne w PKP możliwe są dzięki ubiegłorocznej ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji. Dzięki jej zapisom od 1 stycznia 2001 r. została powołana do życia spółka matka (PKP SA), która przynajmniej przez jeden rok bilansowy będzie sprawować nadzór nad wyodrębnionymi spółkami.

Następnym krokiem będzie ich prywatyzacja. W przypadku najważniejszych z nich, takich jak Cargo, rozpocznie się najwcześniej w 2004 r. Niewykluczone natomiast, że mniejsze spółki — Warszawska Kolej Dojazdowa czy Szybka Kolej Miejska w Trójmieście — trafią w prywatne ręce już w 2003 r. Zdaniem Krzysztofa Celińskiego, prezesa PKP, należy poważnie brać pod uwagę prywatyzację przez giełdę. W ten sposób mogą być przekształcone nie tylko WKD czy SKM, lecz także Cargo. Najbliższe debiutu na GPW są zaś Polskie Koleje Linowe.