Sponsorzy finansują remonty

Marlena Kaczmarek
18-05-2001, 00:00

Sponsorzy finansują remonty

Remonty warszawskich pomników w większości przypadków finansowane są z kasy sponsorów, ponieważ gminy nie mają na to pieniędzy. W budżecie gminy Warszawa Ochota nie przewidziano środków na ten cel.

Warszawskich gmin do których zadań należy opieka nad pomnikami, najczęściej nie stać na finansowanie renowacji tego typu obiektów. W rezultacie są one skazane na gesty ze strony sponsorów gotowych sfinansować wykonanie niezbędnych prac.

Gminy bez pieniędzy

W budżecie gminy nie ma ani złotówki na konserwację pomników, tymczasem potrzeby rosną z roku na rok.

— Tylko dzięki sponsorom udało się nam w ostatnich latach przeprowadzić renowację takich warszawskich pomników, jak Lotnika, Adama Mickiewicza czy Marii Curie-Skłodowskiej. Co ciekawe — na finansowanie tego typu inwestycji nie decydują się duże przedsiębiorstwa, ale mniejsze firmy lokalne — twierdzi Halina Gąsiorowska.

Bohaterom września

11 maja 2001 r. zakończyła się rewitalizacja głównej części pomnika Barykady Września 1939 roku na warszawskiej Ochocie. Prace rozpoczęto z inicjatywy Urzędu Gminy Warszawa Ochota.

Wykonawcą, a jednocześnie sponsorem przedsięwzięcia, jest warszawskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Mieszkaniowego Południe, które w całości sfinansowało remont.

— Wykonawcy podeszli do zadania bardzo solidnie i wykonali je błyskawicznie. Elementy ze stali nierdzewnej do wykończenia pomnika sprowadzali ze Szwecji, ponieważ w Polsce ich się nie produkuje. Obiekt został oczyszczony. O becnie jest podświetlany przez 120 czerwonych żarówek i dwa reflektory halogenowe. Poszukując sponsora szacowaliśmy, że przedsięwzięcie kosztować będzie około 75 tys. zł. Myślę jednak, że ten koszt był znacznie wyższy — mówi Halina Gąsiorowska, naczelnik wydziału kultury Urzędu Warszawa Ochota.

Przedsiębiorstwo Budownictwa Mieszkaniowego Południe nie ujawnia szczegółów finansowania renowacji Barykady Września 1939 roku.

— Koszt przeprowadzonych prac wyniósł kilkadziesiąt tysięcy złotych. W przedsięwzięciach tego typu przede wszystkim liczy się cel, jakim była odnowa obiektu pamięci narodowej — wyjaśnia Zbigniew Gontarz, prezes PBM Południe.

Prace przy ochockim pomniku Barykady Września 1939 roku jeszcze ostatecznie się nie zakończyły. Gmina poszukuje kolejnego sponsora, który wyłoży około 20 tys. zł na udekorowanie obiektu pamiątkowymi tablicami na cześć walczących żołnierzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Sponsorzy finansują remonty