Spór o grunty nie zablokuje tuneli kolejowych

Rząd przyśpiesza prace, które ułatwią realizację podziemnych inwestycji kolejowych.

Projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP trafił już pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów i wkrótce powinien zająć się nim rząd. Dzięki niemu PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) będą mogły sprawniej realizować podziemne innwestycje, takie jak budowa tuneli. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, twierdzi, że najpilniejszym zadaniem jest wykonanie projektu podziemnego przejazdu w Łodzi, na którego budowę już dziś zostanie podpisana umowa. Nowe przepisy ułatwią jej wykonanie.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

Ograniczona własność

Rząd zamierza ograniczyć prawa właścicieli do dysponowania nieruchomościami, pod którymi kolejarze będą chcieli prowadzić inwestycje. Decyzję będzie wydawał wojewoda. „Prawo to pozwoli na prowadzenie działań inwestycyjnych oraz utrzymaniowych w zakresie budowy tuneli bez konieczności wykupu gruntów, pod którymi przebiega budowana infrastruktura. Prawa właścicieli, użytkowników lub posiadaczy gruntów zostaną zabezpieczone poprzez (…) prawo do odszkodowania z tytułu ustalonego ograniczenia. Rozwiązanie to ułatwi realizację inwestycji związanych z budową i modernizacją tuneli kolejowych, a także ich użytkowanie, zwłaszcza na terenie zurbanizowanym” — napisali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w ocenie skutków regulacji.

Sporne grunty

Resort od kilku miesięcy stara się wdrożyć przepisy ułatwiające inwestycje, ale szybkie przyjęcie przez rząd ustawy blokowały zaproponowane także w projekcie ustawy o PKP zmiany dotyczące uporządkowania praw własnoścido gruntów kolejowych. W lutym 2017 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok kwestionujący prawo grupy do wielu nieruchomości. Zgodnie z nim, jeśli w 1990 r. PKP nie były w stanie udokumentować własności jakiejś nieruchomości, to obejmują ją przepisy dotyczące komunalizacji i może ona być własnością gminy. Resort infrastruktury chciał zmienić przepisy, by wyrok nie był egzekwowany, i ustawowo przyznać prawo do gruntów PKP. Postanowił jednak wyrzucićje z procedowanego projektu, ponieważ zastrzeżenia do niego mieli zarówno urzędnicy rządowi, jak też samorządowi.

„Mając na uwadze zgłaszane wątpliwości i uwagi odnośnie (…) tzw. komunalizacji gruntów kolejowych oraz konieczność pilnego (…) uregulowania prowadzenia inwestycji kolejowych w tunelach, z projektu (…) wyodrębniona została część regulacji dot. komunalizacji” — napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Projekt dotyczący własności gruntów zostanie ponownie opracowany i przedstawiony w osobnym dokumencie.

Kolejarze chcą uregulować status swoich nieruchomości, podkreślając, że do ponad 90 proc. gruntów mają niepodważalne prawo własności.

Z decyzji cieszą się samorządowcy, choć — jak podkreśla Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich — to na wniosek strony kolejowej przepisy zostały wycofane. Spór dotyczy głównie gruntów mających trafić do Krajowego Zasobu Mieszkaniowego. Kolejarze chcą uregulować status swoich nieruchomości, podkreślając, że do ponad 90 proc. gruntów mają niepodważalne prawo własności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Spór o grunty nie zablokuje tuneli kolejowych