SprintAir leci do Radomia

RCzech Airlines zakończyły loty, ale w piątek samorządowy port ogłosi nowe połączenia.

Po raz kolejny pogłoski o śmierci Radomia były przesadzone. Choć wczoraj odbył się ostatni rejs Czech Airlines do Pragi, za chwilę pojawią się nowi przewoźnicy.

— W piątek poinformujemy o wiosenno-letniej siatce połączeń. Umowa z Czech Airlines obowiązywała do 22 lutego, dlatego nie powinno być zaskoczeniem, że współpraca się zakończyła — mówi Kajetan Orzeł, rzecznik radomskiego lotniska.

— Z Radomia będzie latać SprintAir. Prowadzone są rozmowy z liniami Wizz Air i Adria Airlines — twierdzi źródło „PB”.

Jarosław Chłopecki, dyrektor handlowy SprintAir, odmówił komentarza. Jeden z rozmówców „PB” twierdzi, że SprintAir będzie latać z Radomia do Wrocławia. Eksperci radziliby inne destynacje. Według Grzegorza Polanieckiego, szefa Enter Air, największej czarterowej linii lotniczej w Polsce, jeśli już uruchamiać loty z Radomia, to do Frankfurtu, Monachium lub Wiednia. Linia lotnicza obsługująca trasę powinna być „podpięta” umowami pod siatkę i rozkład linii operujących w tych hubach.

— W Radomiu nie ma wystarczającej liczby pasażerów, żeby lotnisko miało sens. Żeby były zyski, potrzeba 2 mln pasażerów. Dlatego ten port będzie bardzo dużo kosztował region. Pamiętajmy jednak, że miasto dostało lotnisko od wojska z klauzulą, że ma służyć jako port lotniczy, więc nie miało dużego wyboru — mówi Grzegorz Polaniecki.

Współpraca z Adrią

SprintAir latał od końca czerwca do końca września z Bydgoszczy do Krakowa. Bilet na to połączenie kosztował 99 zł. Bydgoszcz zapłaciła za trzymiesięczną umowę 1,5 mln zł. Od 21 stycznia warszawski przewoźnik lata z mazurskiego lotniska Szymany do Berlina i Krakowa (po trzy razy w tygodniu). Linia ma cztery saaby pasażerskie z 33 i 34 miejscami. Natomiast Adria Airlines są jedynym operatorem na lotnisku w Łodzi. W sezonie letnim linia będzie stąd latać do Monachium dwa razy dziennie przez sześć dni w tygodniu, a do Amsterdamu — raz dziennie przez sześć dni w tygodniu.

— Współpracuje nam się z Adrią rewelacyjnie, już się dograliśmy i wiemy, jak działać, by osiągnąć sukces — mówi Ewa Bieńkowska, rzeczniczka łódzkiego lotniska. We wrześniu ubiegłego roku Air Baltic i Czech Airlines rozpoczęły loty z Radomia do Rygi i Pragi. Po kilku tygodniach zawiesiły połączenia, bo brakowało pasażerów. W grudniu Czech Airlines wróciły i do wczoraj wykonywały trzy loty tygodniowo. W 2015 r. radomskie lotnisko obsłużyło 500 pasażerów. O wejściu do tego portu myśli potentat — Ryanair, który po trzech kwartałach 2015 r. miał 30,4 proc. polskiego rynku.

— Rozważamy Radom, choć dziś opłaty lotniskowe są zbyt wysokie. Dla linii lotniczej inauguracja połączenia z nowego portu to duże ryzyko. We wczesnym okresie rozwoju nowe lotniska oferują więc promocyjne stawki, co zmniejsza częściowo ryzyko linii. W Radomiu ten krok nie został jeszcze podjęty — mówi Juliusz Komorek, dyrektor ds. prawnych i regulacyjnych oraz członek zarządu Ryanaira.

Ambitne inwestycje

Radom planuje kolejne inwestycje.

— Złożyliśmy wnioski dotyczące instalacji systemu nawigacyjnego ILS, wydłużenia drogi startowej i budowy płyty postojowej. Cały projekt to 100 mln zł, ale zamierzamy wykonać go etapami. Np. płyta postojowa jest zaplanowana na dziewięć samolotów, w tym dwa szerokokadłubowe, co nie od razu wydaje się potrzebne. Mamy możliwość zdobycia pieniędzy tak, by nie obciążać budżetu miasta. Czekamy na decyzję wojewody w sprawie pozwoleń na budowę — mówi Kajetan Orzeł.

Natomiast jest już zgoda na budowę stacji paliw dla mniejszych samolotów za 300- -400 tys. zł, co zwiększy ruch general aviation w Radomiu. W latach 2006-15 miasto, jedyny udziałowiec Portu Radom, dokapitalizowało spółkę PL Radom 59,7 mln zł. Dostosowanie lotniska wojskowego do potrzeb cywilnych kosztowało 75 mln zł. Spółka zatrudnia 120 osób. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / SprintAir leci do Radomia