Sprzedaż aut nadal spada

Paweł Janas
opublikowano: 2001-03-21 00:00

Sprzedaż aut nadal spada

Sprzedaż aut osobowych nadal spada. W lutym była o ponad 30 proc. mniejsza niż w tym samym miesiącu 2000 r. Ostatnią deską ratunku dla producentów i importerów ma być wejście w życie rozporządzeń ograniczających import używanych pojazdów.

Do końca lutego 2001 r. sprzedano w Polsce 61,35 tys. samochodów osobowych — tak wynika z danych firmy Samar, monitorującej polski rynek motoryzacyjny. To blisko o 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Także luty był więc bardzo złym miesiącem dla branży. Do klientów trafiło ponad 30 proc. mniej samochodów niż w lutym roku 2000. Obaj liderzy — Fiat i Daewoo — wciąż ponoszą bardzo duże straty. Tym razem jednak gorzej wiodło się Włochom. FIAT sprzedał 16,8 tys. samochodów — około 45,5 proc. mniej niż po dwóch miesiącach 2000 r. Udział w rynku koncernu z Turynu jest o 3,2 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Drugie w zestawieniu Daewoo sprzedało 12,2 tys. aut — o 38,4 proc. mniej niż po dwóch miesiącach 2000 r. Do pierwszej dziesiątki powrócił Ford, choć do końca lutego sprzedał 6,1 tys. aut — prawie o 40 proc. mniej niż rok wcześniej.

Czas na ochronę rynku

Producenci i importerzy bardzo liczą na ewentualne pozytywne efekty rozporządzeń, wchodzących w życie 24 marca i mających ograniczyć import do Polski samochodów używanych. Dwa z nich wydał resort finansów. Zgodnie z pierwszym, importer będzie musiał dołączyć do deklaracji celnej zaświadczenie o stanie technicznym pojazdu. Ma ono pozwolić na zatrzymanie na granicy niesprawnych pojazdów. Drugie rozporządzenie prezentuje wykaz 38 punktów celnych uprawnionych do odprawienia używanych aut.

Czekanie na efekty

— Dopiero po dwóch-trzech miesiącach od wejścia w życie tych rozporządzeń będzie można określić, w jakim stopniu przyczynią się one do ograniczenia importu samochodów używanych. Trzeba się cieszyć z podjęcia przez rząd długo oczekiwanych działań ochronnych. Jednak już dzisiaj są sygnały, że instrumenty te nie są wystarczająco silne, aby w sposób zdecydowany przyniosły poprawę sytuacji — twierdzi Franciszek Gaik, prezes grupy Zasada.

Resort gospodarki proponuje ponadto m.in. umożliwienie zwrotu akcyzy za nowy samochód osobie, która wcześniej odda swoje używane auto na złom.