Sprzedaż autobusów spadła tylko o 12 proc.

Paweł Janas
18-04-2002, 00:00

Sprzedaż autobusów w Polsce nadal spada. W ciągu trzech miesięcy tego roku przewoźnicy kupili 192 autobusy — o blisko 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Na szczęście spadek nie jest duży, a producenci liczą, że sytuację może poprawić wejście w życie przepisów ograniczających import aut używanych.

Krajowy rynek autobusowy nadal nie potrafi przełamać złej passy. Według firmy JMK, monitorującej ten segment rynku, w pierwszym kwartale 2002 r. sprzedano w Polsce 192 nowe autobusy — o 11,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2001 r.

Zdaniem analityków tej firmy, ważne jest jednak to, że poziom tegorocznej sprzedaży znacznie przewyższa wielkość dostaw z I kwartału 1999 roku, kiedy nastąpiło załamanie krajowego rynku autobusowego. Poza tym — jak oceniają — różnice w porównaniu z pierwszym kwartałem 2001 r. nie są duże.

— Najważniejsze byłoby ograniczenie napływu do kraju używanych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury obiecywało, że odpowiednie regulacje prawne wejdą w życie jeszcze w kwietniu. Jeśli zostaną wprowadzone te zmiany, to krajowy rynek wzrośnie około 10 proc. W przeciwnym wypadku zmniejszy się o 15 proc. — prognozuje Jerzy Borysewicz, prezes firmy Polskie Autobusy należącej do Grupy Zasada.

Największy spadek sprzedaży nowych autobusów nastąpił w segmencie pojazdów turystycznych (– 45,71 proc.), a jedyną firmą, która zanotowała dodatni bilans, było szwedzkie Volvo.

— Na słabość tego segmentu ma wpływ głównie słaba kondycja polskiej gospodarki oraz gorsze wyniki w sektorze turystyki w Polsce. Po raz pierwszy od 1997 roku zmniejszyła się liczba koncesji w międzynarodowym transporcie osób, a co za tym idzie — spadła liczba połączeń obsługiwanych przez przewoźników — wyjaśnia Aleksander Kierecki, szef firmy JMK.

W segmencie pojazdów miejskich i lokalnych nastąpił minimalny spadek. Natomiast do zwiększenia poziomu sprzedaży nowych autobusów doszło tylko w segmencie autobusów międzymiastowych o podwyższonym komforcie (kombi). Tutaj poziom dostaw wzrósł o 5 sztuk w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2001 roku.

W I kwartale 2002 roku kolejność w rankingu marek autobusowych uległa sporym zmianom. Co prawda liderem nadal jest Autosan, który sprzedał 58 pojazdów (o 10 sztuk mniej niż w I kw. 2001 roku), ale na drugie miejsce awansował Man, który rok temu zajmował piątą pozycję.

— Zwiększenie dostaw o 36 sztuk w porównaniu z I kwartałem 2001 roku firma zawdzięcza przede wszystkim ciągłej realizacji kontraktu warszawskiego na 100 autobusów przegubowych. Na trzecią pozycję spadł Jelcz (o 41 sztuk mniej niż w I kwartale 2001 roku) — dodaje szef JMK.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sprzedaż autobusów spadła tylko o 12 proc.