Sprzedaż ciężarówek spadła o 21 proc.

Paweł Janas
04-09-2001, 00:00

Sprzedaż ciężarówek spadła o 21 proc.

Do końca lipca polskie firmy kupiły 3213 samochodów ciężarowych — o ponad jedną piątą mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największe straty poniósł segment aut o masie od 6 do 16 ton. Zdaniem analityków, na koniec roku sytuacja może być nieco lepsza.

Wyniki tegorocznej sprzedaży aut ciężarowych kolejny raz nie przyniosły zaskakujących zmian. Po siedmiu miesiącach polskie przedsiębiorstwa kupiły 3213 pojazdów o masie powyżej sześciu ton, czyli o 21,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Widać minimalną poprawę. Po półroczu spadek sięgał blisko 24 proc. Zdecydowanie lepiej wygląda natomiast sprzedaż ciężarówek w porównaniu z segmentem aut osobowych i dostawczych. W ich przypadku spadek (w okresie styczeń-lipiec) sięgnął 30 proc.

Stare problemy

Według producentów i analityków, w skali makroekonomicznej nie dzieje się nic, co mogłoby dawać nadzieję na przełom. Nadal zmorą firm przewozowych pozostają m.in. wysokie ceny paliw, drogie koncesje przewozowe oraz kłopoty z finansowaniem zakupu aut.

— Obniżki stóp procento- wych przez Radę Polityki Pieniężnej były zbyt małe, aby ożywi- ły rynek usług leasingowych — podkreśla Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.

Drgnie jesienią

Tradycyjnie można natomiast spodziewać się ożywienia sprzedaży na jesieni, a szczególnie pod koniec roku. Z pewnością wielu producentów, chcąc pozbyć się aut z rocznika 2001 r., zastosuje duże upusty cenowe i wprowadzi różnego rodzaju akcje promocyjne.

— W ubiegłym roku sprzedano w Polsce niespełna 7 tys. samochodów ciężarowych o wadze powyżej sześciu ton. Koniec tego roku zamknie się spadkiem rzędu 15 proc. W 2002 r. sprzedaż nadal będzie jednak oscylować najwyżej na poziomie tego ro- ku lub jeszcze na nieco niższym — konkluduje Marek Zawis- towski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Sprzedaż ciężarówek spadła o 21 proc.