Outsoursować można wszystko, także sprzedaż i marketing. Tak zrobiła spółka Hoven, która podpisała z firmą Cursor z Grupy Outsourcing Experts szacowany na 10 mln zł rocznie kontrakt na obsługę działań handlowych. Wynagrodzenie Cursora będzie zależeć od efektów. Spółka zbuduje sieć 60 przedstawicieli handlowych. Będą oni zdobywać klientów na rozwiązania solarne Hoven, doradzać wybór odpowiedniego produktu i pomagać w zdobyciu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
— Rynek energii odnawialnej ma bardzo duży potencjał. W tym roku planujemy w imieniu Hoven sprzedać kilka tysięcy kolektorów słonecznych. Naszym celem jest pozyskanie klientów na 10 tysięcy urządzeń rocznie. Będzie to możliwe dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu kilku kanałów sprzedaży. Oprócz dedykowanej sieci przedstawicieli handlowych będą to call center i e-commerce, które oferujemy w ramach Grupy OEX — mówi Artur Wojtaszek, prezes spółki Cursor.
Mocna grupa
Cursor wykorzystuje możliwości innych spółek Outsourcing Experts. Np. w celu optymalizacji procesu sprzedaży i obsługi klienta połączone zostaną stanowiska call center Hoven i Grupy OEX. Na ich podstawie powstanie zespół kilkudziesięciu konsultantów, którzy będą odpowiadać za telefoniczny kontakt z aktualnymi i potencjalnymi odbiorcami kolektorów słonecznych. Dodatkowo spółka Divante z Outsourcing Experts będzie odpowiadać za działania e-marketingowe na rzecz Hoven: pozycjonowanie strony internetowej, zarządzanie kampaniami linków sponsorowanych oraz zwiększenie konwersji, czyli liczby kupujących spośród użytkowników witryny.
Rynek raczkuje
Kolektory oferowane przez firmę Hoven są urządzeniami służącymi do produkcji energii cieplnej z udziałem energii promieniowania słonecznego. Ich zastosowanie pozwala na obniżenie rachunków za prąd i gaz średnio o 70 proc. rocznie. Od 2010 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaca nawet 45 proc. do kosztu zakupu i instalacji kolektorów słonecznych. Z przeznaczonej na ten cel kwoty 450 mln zł do tej pory została rozdysponowana połowa. Największą popularnością energia solarna cieszy się w województwach śląskim i małopolskim (do tej pory w ramach programu NFOŚiGW zainstalowano tam około 6 tysięcy kolektorów słonecznych). Najmniej kolektorów sprzedawanych jest w województwach warmińsko- -mazurskim i zachodniopomorskim (ok. 800) oraz lubuskim (niecałe 500). Z najnowszych badań Instytutu Energetyki Odnawialnej wynika, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce kolektory słoneczne o łącznej powierzchni ponad 302 tys. mkw., o 19 proc. więcej niż rok wcześniej.