Czytasz dzięki

Sprzedaż na poziomie, gorzej z rozwojem

opublikowano: 08-11-2012, 00:00

Pod względem obrotów 2013 r. będzie dla małych firm lepszy pod względem obrotów niż obecny

Prawie połowa mikroprzedsiębiorców spodziewa się, że pod względem obrotów 2013 r. będzie dla nich lepszy pod względem obrotów niż obecny — wynika z badania Idea Banku, przeprowadzonego na grupie 1 tys. osób prowadzących działalność gospodarczą.

75 proc. badanych nie zatrudnia pracowników, a tylko 5 proc. zatrudnia 5 albo więcej osób. Utrzymanie obrotów na poziomie zbliżonym do tegorocznego przewiduje 38 proc. badanych, a tylko 13 proc. — ich spadek. Jeśli zawęzi się krąg badanych tylko do firm zatrudniających pracowników, to odsetek pesymistów będzie jeszcze mniejszy (10 proc.). Jednocześnie prawie trzy czwarte firm nie zamierza podnosić w przyszłym roku cen, a 22 proc. myśli o podwyżkach.

Dość optymistyczne przewidywania przedsiębiorców dotyczące obrotów w 2013 r. znajdują potwierdzenie w ich spojrzeniu na gospodarkę. Najliczniejszą grupę reprezentują firmy oczekujące, że w 2013 r. gospodarka będzie się rozwijać w tempie zbliżonym do tegorocznego. Pomimo umiarkowanie optymistycznego spojrzenia na gospodarkę i sytuację własnej firmy badani przedsiębiorcy bardzo ostrożnie podchodzą do inwestowania.

Czwarty kwartał jest zwykle dla nich okresem zakupów mających na celu m.in. optymalizację podatkową, ale aż 65 proc. badanych nie zamierza w tym roku inwestować w środki trwałe. W badaniu, które przeprowadzono pod koniec 2011 r., planów inwestycyjnych nie miało tylko 37 proc. ankietowanych. Niestety odsetek ten rośnie z kwartału na kwartał.

Jeśli jednak grupę badanych zawężymy do firm zatrudniających pracowników, to odsetek podmiotów bez planów inwestycyjnych będzie niższy. Rozdźwięk pomiędzy ocenami dotyczącymi obrotów firmy a skłonnością do inwestowania tłumaczą obawy przedsiębiorców o przyszły rok.

— Nawet jeśli dziś nie odczuwają spadku popytu na swoje produkty czy usługi i zgodnie z planem realizują kontrakty, to coraz częściej mówią o problemach związanych z uzyskaniem zapłaty w terminie ujętym na fakturze. A to utrudnia decyzje o inwestowaniu, które wiążą się z poniesieniem dodatkowych kosztów — ocenia Dariusz Makosz, dyrektor zarządzający w Idea Banku.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane