Średnio 33 dni na zapłatę w transakcjach B2B

16-05-2017, 22:00

Co piąta firma w Europie Zachodniej chce częściej weryfikować zdolność kredytową kontrahentów — wynika z raportu Atradiusa.

Na kredyt kupiecki decyduje się nieco mniej spółek — głównie z powodu rosnącego finansowego i politycznego ryzyka. Barometr Praktyk Płatniczych, cykliczne badanie Atradiusa, pokazał właśnie, że w porównaniu z jego edycją sprzed roku takie finansowanie transakcji między przedsiębiorcami w krajach Europy Zachodniej spadło z 45 proc. do 42,6 proc. w handlu krajowym i z 38 proc. do 35,1 proc. w eksporcie.

Najbardziej otwarta na sprzedaż z odroczonym terminem płatności jest Dania (56,4 proc.). 91,4 proc. respondentów tegorocznego barometru (92,4 proc. poprzednio) przyznaje, że w badanym terminie doświadczyło przekroczenia terminu płatności przez krajowych partnerów biznesowych. Średni czas proponowany na zapłatę to ok. 33 dni. Jednocześnie wzrosła liczba przeterminowanych faktur. Według najnowszych danych w ostatnim roku stanowiły one ok. 41 proc. wszystkich, natomiast w poprzednim badanym okresie — 39 proc. Wartość niespłacalnych faktur utrzymuje się na podobnym poziomie co w dwóch ostatnich latach i w ostatnim roku i wynosi ok. 1,3 proc.

— W sytuacjach krytycznych rozwiązaniem jest sięgnięcie po usługi windykacyjne. Mimo to niewielka część długów może okazać się nieściągalna i konieczne jest ich spisanie, najczęściej w momencie bankructwa kontrahenta, czyli w dwóch trzecich takich przypadków — mówi Włodzimierz Szymczak, dyrektor zarządzający Atradius Collections w Polsce. 48,3 proc. firm deklaruje utrzymanie strategii chroniącej przed ryzykiem finansowym i niewypłacalnością partnerów biznesowych, a 18 proc. chce zwiększyć podjęte działania, częściej weryfikując wiarygodność kredytową kontrahentów (23,5 proc.) i monitorując ryzyko kredytowe (19 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Średnio 33 dni na zapłatę w transakcjach B2B