Stacje tematyczne wykiwały kryzys

Karol Jedliński
opublikowano: 06-01-2010, 00:00

Stacje z sieci kablowych i satelitarnych mocno rozpychają się na rynku reklamowym. W tym roku nie zwolnią tempa.

VIVA Polska zanotowała dwucyfrowy wzrost przychodów. Rok 2010 rozpoczął się bardzo dobrze

Stacje z sieci kablowych i satelitarnych mocno rozpychają się na rynku reklamowym. W tym roku nie zwolnią tempa.

Liderem stacji tematycznych i największym wygranym zeszłego roku jest VIVA Polska należąca do MTV Networks Polska. Według danych TNS OBOP, cennikowe przychody VIVY wzrosły rok do roku aż o 148 proc. Jednak VIVA tryumfuje nie tylko na papierze. Realny wzrost tej największej stacji młodzieżowej w Polsce to, według nieoficjalnych danych, około 30 proc. Stacja wyemitowała o 14 proc. spotów więcej niż w 2008 r.

— Ten rok rozpoczął się rewelacyjnie i liczymy, że tak się utrzyma, tym bardziej że VIVA Polska obchodzić będzie 10-lecie, co wiąże się z atrakcyjną ofertą programową — uważa Małgorzata Rybak–Dowżyk z MTV Networks.

Wycena w górę

— Wyniki VIVY odzwierciedlają trend przenoszenia coraz większych budżetów do kanałów tematycznych. Oceniam, że te stacje w 2009 r. zdobyły kolejne 20 proc. rynku oglądalności, ale wciąż są wyceniane poniżej swojego potencjału — uważa Marcin Boroszko, dyrektor zarządzający At Media, będącego biurem reklamy m.in. VIVY.

Jeszcze w 2008 r. jedynie ok. 5 proc. wszystkich budżetów telewizyjnych płynęło do kanałów tematycznych. Szacuje się, że w zeszłym roku telewizje kablowe i satelitarne zagarnęły już blisko 10 proc. rynku. W tym ma to być o kolejne kilka punktów procentowych więcej. Przychody małych stacji zaczęły więc dynamiczniej podążać za ich wynikami oglądalności. Na koniec zeszłego roku ich łączny udział w rynku w najważniejszej z komercyjnego punktu widzenia grupie 16-49 lat przebił 28 proc. A jeszcze trzy lata temu balansował w okolicach 17-18 proc.

— Wobec zunifikowanej ramówki dużych stacji, widzowie szukają treści na wyspecjalizowanych kanałach — przyznaje Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group w Polsce.

VIVA Polska i reszta korzystają także na wojnie o widza wśród operatorów kablowych i platform cyfrowych.

Droga do celu

VIVA, udostępniająca operatorom swój sygnał za darmo, jest dostępna nawet w ich podstawowych pakietach. W ten sposób w 2009 r. dotarła do kolejnych kilkuset tysięcy potencjalnych widzów.

— Wyniki oglądalności VIVY zarówno w grupie celowej (13-29), jak i w innych grupach, są stabilne, co jest doceniane przez reklamodawców — uważa Małgorzata Rybak–Dowżyk.

— Telewizje tematyczne mocno inwestują w program i marketing. Poza tym stały się w zeszłym roku dużo tańsze i tym samym dostępne dla wielu firm, których wcześniej po prostu nie było stać na telewizję — ocenia Marcin Boroszko.

Mniejsze budżety oznaczały ich konsolidację i pakowanie w najskuteczniejszy kanał. Potwierdzają to liczby: w zeszłym, kryzysowym, roku liczba reklamodawców wzrosła o 4 proc., do 1235 firm.

Karol Jedliński

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane