Czytasz dzięki

Stare prawo nie powstrzyma wdrożeń IT

opublikowano: 02-07-2020, 22:00

Wszystkie branże są przekonane do cyfryzacji, ale każda potrzebuje innych technologii.

Ponad 90 proc. przedsiębiorstw uważa, że prawo nie nadąża za rozwojem nowych technologii, a jednocześnie większość twierdzi, że ich branża jest podatna na innowacje — wynika z najnowszego badania firmy doradczej EY. Największą barierą we wszystkich sektorach są wysokie koszty wdrożenia systemów IT i brak kapitału (64 proc.). — Respondenci często odpowiadali, że ograniczony budżet wstrzymuje wprowadzanie innowacji. Dlatego warto najpierw sporządzić kalkulację korzyści, która pokaże, ile będziemy mogli zyskać z danej inwestycji — wskazuje Justyna Wilczyńska-Baraniak, adwokat i partner EY.

Kto nie chce zainwestować w technologie, niech pomyśli, ile jego firma straci przez brak takich rozwiązań.

— Nowoczesna infrastruktura to żaden luksus. Wystarczy oszacować, ile kosztowałoby analogowe zarządzanie przedsiębiorstwem albo utrata zleceń z powodu ciągle przekładanej digitalizacji — mówi Paweł Stapf, dyrektor ds. informatyzacji i zarządzania projektami technologicznymi w spółce Kogeneracja Zachód.

Ale wdrożenia IT nie dochodzą do skutku również z powodów prawnych. A największą przeszkodą w tej dziedzinie są według EY zbyt długie procesy uzyskiwania zgód, pozwoleń i patentów (50 proc.).

— Z powodu braku szczegółowych przepisów odnoszących się do nowych technologii istotne jest właściwe stosowanie obowiązujących regulacji. Nie jest to bariera, której nie da się przeskoczyć. Najważniejszą rolę odgrywa tu znajomość specyfiki branży i danej innowacji. Wtedy można liczyć na sukces — mówi Justyna Wilczyńska-Baraniak.

Najbardziej otwarte na cyfryzację są finanse (84 proc.), które pokładają ufność w trzech technologiach: sztucznej inteligencji (90 proc.), chmurze obliczeniowej (46 proc.) oraz automatyzacji i robotyzacji (54 proc.). Do liderów wdrożeń należy też energetyka (74 proc.), stawiająca głównie na sztuczną inteligencję, automatyzację i robotyzację (59 proc.) oraz chmurę obliczeniową (47 proc.). Od innowacji nie stroni również sektor produkcyjno-usługowy (63 proc.), który najczęściej wybiera sztuczną inteligencję (48 proc.), automatyzację i robotyzację (46 proc.), a także chmurę obliczeniową (42 proc.). Najmniej technoentuzjastów jest w nieruchomościach (60 proc.), ale ci, którzy w tej branży wierzą w digitalizację, najwięcej mówią o automatyzacji i robotyzacji (58 proc.), chmurze obliczeniowej (49 proc.) i sztucznej inteligencji (42 proc.).

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane