Start drogowych innowacji

Kaarzyna Kapczyńska
opublikowano: 04-08-2015, 22:00

Większe bezpieczeństwo dla kierowców, lepsze drogi — takie owoce ma przynieść praca polskich naukowców.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przedstawiły listę podmiotów, które mają szansę otrzymać dofinansowanie prac badawczo-rozwojowych. W konkursie wytypowano 15 projektów innowacji, na które przeznaczono 40 mln zł. Naukowcy będą badać m.in. wpływ reklam na bezpieczeństwo kierowców, zajmą się ochroną przed hałasem oraz przedstawią eksperymentalne projekty oznakowania.

— Projekty mogą nie tylko przyczynić się do wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu drogowego na arenie międzynarodowej, ale przede wszystkim znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach — uważa Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor NCBR. Przyczyni się do tego m.in. projekt, którego liderem jest krakowska AGH, dotyczący dynamicznego zarządzania ruchem pozwalającego na zmiany dopuszczalnej prędkości w zależności od warunków pogodowych, liczby pojazdów na drodze czy pory.

Korzyści z drogowych innowacji mogą też w przyszłości czerpać firmy działające w innych segmentach budowlanego rynku. Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych dostał niedawno — jako jedyny w Europie — certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji dotyczące stosowania przyśpieszonej oceny reaktywności kruszyw. Zastosowanie tej metody badań m.in. w projektach finansowanych przez GDDKiA oraz NCBR pozwoli uzyskać wysoką jakość betonu, który nie tylko coraz częściej będzie stosowany w budowie dróg, ale może być także wykorzystany w innych dziedzinach. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kaarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu