Start-upy chcą być transgraniczne. W ekspansji napotykają bariery

ANB
opublikowano: 2023-12-08 11:17

W przypadku biznesów internetowych czy technologicznych działanie wyłącznie na lokalnym rynku nie zawsze wystarcza. Spółki muszą szukać klientów za granicą. Polskie firmy wolą jednak najpierw sprawdzić się w kraju.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • z jakimi wyzwaniami mierzą się młode spółki z Polski, które rozpoczynają działalność na rynkach zagranicznych
  • w jakich krajach polskie spółki technologiczne są chętne prowadzić sprzedaż
  • dlaczego ekspansja zagraniczna nie jest łatwym procesem dla startupów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Blisko połowa polskich start-upów, czyli spółek będących na bardzo wczesnym etapie rozwoju, sprzedaje produkty lub usługi poza krajem, głównie w Niemczech, Francji i Stanach Zjednoczonych – wskazują wyniki badania „Early-Stage Startup Index. Wyzwania w dobie transgraniczności” przeprowadzonego przez Fundację Startup Hub Poland na zlecenie firmy PayPal.

Ekspansja zagraniczna dla większości spółek technologicznych jest celem ujętym w strategii rozwoju – o biznesowym sukcesie w ich przypadku często decyduje skala biznesu. Krajowy rynek jest jednak na tyle duży, że jest przez wielu przedsiębiorców traktowany jako pole do testów nowych technologii czy modeli biznesowych.

– 45 proc. badanych sprzedaje produkty lub usługi w Polsce. Większość z nich planuje ekspansję międzynarodową po osiągnięciu silnej pozycji na lokalnym rynku. Ponad 70 proc. start-upów założonych przez imigrantów od razu kieruje ofertę do zagranicznych klientów. Sugeruje to, że obcokrajowcy, którzy rozpoczynają działalność w Polsce, są bardziej przygotowani na rozwój międzynarodowy – mówi Paulina Brym-Ciuba, dyrektor generalna Startup Hub Poland.

Wyjście poza kraj nie jest łatwym procesem. Przedsiębiorcy np. specjalizujący się w handlu elektronicznym szybko napotykają wiele barier, w tym m.in. różnorodność przepisów prawnych.

– Chociaż istnieją pewne wspólne zasady w Unii Europejskiej, to nadal niektóre procedury przekładają się na dodatkowe koszty – zauważa Paulina Brym-Ciuba.

43 proc. młodych firm z Polski, będących jeszcze na wczesnym etapie rozwoju, za barierę w ekspansji zagranicznej uznaje zarządzanie płatnościami.

– Jak wynika z badania, jedynie nieco ponad 40 proc. start-upów sprzedających za granicą oferuje lokalne metody płatności. Ponad połowa sprzedawców, którzy nie udostępniają kupującym takich metod, ogranicza swoje możliwości rozwoju na lokalnych rynkach – mówi Efi Dahan, wiceprezes i dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią oraz Izrael.

Dla spółek, które już prowadzą sprzedaż międzynarodową, priorytetem w nadchodzącym roku będą: rozwój sprzedaży (33 proc.), ekspansja na nowe rynki (19 proc.) oraz pozyskiwanie kapitału (11 proc.).