Starym polonezom już dziękujemy

Agata Hernik
opublikowano: 20-11-2008, 00:00

Niedofinansowana przez lata policyjna flota wreszcie odmienia oblicze.

Policja dużo inwestuje w odnowienie parku samochodowego

Niedofinansowana przez lata policyjna flota wreszcie odmienia oblicze.

W policji jeżdżą samochody ponad stu marek, typów i modeli — volkswageny, ople, fordy, skody, peugeoty, fiaty, renault, nissany, kie, daewoo, a ponadto mitsubishi, land rovery, toyoty i wiele innych. Służą wciąż polonezy, tych jednak policja stara się pozbywać w miarę zakupu nowych pojazdów. W sumie stróżowie prawa mają około 19,6 tys. oznakowanych i nieoznakowanych pojazdów służbowych, w tym ok. 12,6 tys. aut osobowych, około 600 ososobowo — terenowych, 3,7 tys. furgonów oraz 1 tys. motocykli. Niełatwo się w tym wszystkim połapać...

Potężne koszty

Przy tak wielkiej flocie wydatki liczy się w setkach milionów złotych.

— Na koszty utrzymania samochodów w policji najbardziej wpływają koszty obsługi i napraw oraz materiałów pędnych i smarów. W 2007 r. zakup paliwa pochłonął blisko 150 mln zł, a części zamiennych — 40 mln zł. Średnie roczne koszty obsługi i napraw pojazdów osobowych, osobowo-terenowych i furgonów, w przeliczeniu na jeden pojazd, kształtują się na poziomie 4,2 tys. zł — wylicza nadkomisarz Krzysztof Hajdas z Komendy Głównej Policji (KGP).

Jednym ze sposobów obniżenia tych kosztów są karty paliwowe. W lipcu zeszłego roku KGP podpisała trzyletnią umowę z PKN Orlen na bezgotówkowe zakupy paliw przy użyciu kart flotowych, (wartość kontraktu szacuje się na 447 mln zł). Policja stopniowo wycofuje też wysłużone radiowozy i zastępuje je nowymi, oszczędniejszymi. Stara się też wykorzystywać efekt skali i zmniejszyć liczbę rodzajów aut. Jednak żeby oszczędzić, trzeba najpierw wydać.

Wielkie zakupy

— Do końca przyszłego roku przewiduje się wymianę około 9 tys. pojazdów, co poprawi i zwiększy mobilność policji — zapowiada Krzysztof Hajdas.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W sierpniu tego roku komendy wojewódzkie ogłosiły pięć przetargów nieograniczonych na dostawę samochodów oznakowanych dla 19 komend policji. Zamówienie podstawowe obejmowało 2515 pojazdów w wersji kombi. Do przetargów stanęło 6 koncernów. Ostatecznie wybór padł na koreańską kię cee’d. Pierwsze egzemplarze trafią do odbiorcy jeszcze w tym roku. Wartość zamówienia przekracza 150 mln zł. A to nie koniec zakupów. Policja nabyła jeszcze 1,7 tys. furgonów fiat ducato, każdy wart około 100 tys. zł, a także 125 nissanów pathfinder i 110 kia sorento.

— Komendant główny corocznie podejmuje decyzję o sposobie realizacji zakupów pojazdów z poszczególnych grup. Odbywa się to w miarę pozyskiwania pieniędzy z takich źródeł, jak: budżet państwa, programy pomocowe oraz fundusz wsparcia finansowany przez jednostki samorządowe — tłumaczy Krzysztof Hajdas.

Kompleksowa usługa

Radosław Wankiewicz,

fleet sales manager w Kia Motors Polska, odpowiedzialny za realizację zamówienia dla policji

Samochód dla funkcjonariuszy pracujących w terenie jest drugim domem. Musi gwarantować komfort, a przy tym być bezpieczny, funkcjonalny i tani. Wszystkie te cechy, jak również specyfika wyposażenia, określone zostały w warunkach przetargu i najlepiej spełnił je samochód oferowany przez naszą firmę. Dostarczymy policji ponad dwa i pół tysiąca aut kia cee’d sw, z dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 140 KM. Dodatkowo wszystkie cee’dy będą oznakowane i wyposażone w instalacje łączności radiowej i wskazujące uprzywilejowanie w ruchu. Dostawa obejmuje również wyposażenie warsztatów policyjnych w narzędzia specjalistyczne, sprzęt diagnostyczny, katalogi części oraz szkolenia serwisowe personelu policji i konsultacje techniczne.

Agata Hernik

a.hernik@pb.pl % 022-333-99-37

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane