Stocznie idą na swoje
PRZETARTY SZLAK: Gryfia zarządzana przez Janusza Jagielskiego oraz GSR, której szefem jest Piotr Soyka, mogą być przejęte przez spółki pracownicze wzorem sprywatyzowanej Stoczni Gdynia. fot. BS, AB
Pracownicy i menedżerowie dwóch stoczni remontowych przygotowują się do przejęcia własnych przedsiębiorstw.
Zakończenie prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej oraz Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia spodziewane jest w przyszłym roku. Coraz bardziej prawdopodobne jest, że obydwa przedsiębiorstwa przejmą spółki pracownicze.
W Gryfii, drugim pod względem wielkości przedsiębiorstwie remontowym w Polsce, powstał już komitet założycielski spółki menedżersko-pracowniczej. Jej udziałowcami mają zostać obecni i byli pracownicy stoczni oraz kooperanci i podwykonawcy.
— Jeżeli zainteresowanie będzie duże, zamierzamy powiązać środki zebrane w ten sposób z 15-proc. pakietem akcji pracowniczych. Rozważamy też możliwość dopuszczenia inwestora pasywnego — twierdzi Paweł Prus, dyrektor marketingu Gryfii.
Przedstawiciele stoczni nie chcą jednak ujawnić, jakim dysponują już kapitałem i kto miałby być tym inwestorem.
Przetarg na doradcę prywatyzacyjnego Gryfii ogłoszono w ubiegłym miesiącu.
Z kolei w GSR, najsilniejszej na krajowym rynku stoczni remontowej, spółkę pracowniczą (Invest Rem) powołano już w sierpniu. Franciszek Magnowski, prezes Invest Rem, również nie jest skłonny dzielić się informacjami na temat sposobu przejęcia stoczni. Pomysł na przekształcenia jest zbliżony do zapowiedzianego w Gryfii.
Spółka ma samodzielnie zebrać fundusze oraz negocjować w sprawie przystąpienia do spółki banków — inwestorów pasywnych. Prywatyzacja firmy jest jednak na bardziej zaawansowana niż Gryfii.
— Do piątku można składać oferty na doradzanie Ministerstwu Skarbu Państwa w procesie prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej — mówi Agnieszka Dłuska z biura prasowego MSP.
Remontami statków zajmują się również: Morska Stocznia Remontowa Świnoujście (Agencja Prywatyzacji), Stocznia Nauta (MSP), Stocznia Marynarki Wojennej (MON), Stocznia Cenal (Centromor i Alkor), Multi Marine Service z Gdańska oraz częściowo Stocznia Północna (GSR).
— Resort skarbu jest właścicielem szczecińskiej stoczni Parnica (w stanie upadłości), Stoczni Nauta oraz Morskiej Stoczni Remontowej Świnoujście, której prywatyzacją zajmuje się Agencja Prywatyzacji. Nie przewidujemy na razie sprzedaży udziałów w Stoczni Nauta — twierdzi Agnieszka Dłuska.
Prywatyzacja MSR Świnoujście jest odwlekana. AP unieważniła przetarg na sprzedaż stoczni z powodu niekompletnych ofert. O MSR ubiegała się Gdańska Stocznia Remontowa i Stocznia Szczecińska.