Stocznie idą na swoje

Cezary Pytlos
03-12-1999, 00:00

Stocznie idą na swoje

PRZETARTY SZLAK: Gryfia zarządzana przez Janusza Jagielskiego oraz GSR, której szefem jest Piotr Soyka, mogą być przejęte przez spółki pracownicze wzorem sprywatyzowanej Stoczni Gdynia. fot. BS, AB

Pracownicy i menedżerowie dwóch stoczni remontowych przygotowują się do przejęcia własnych przedsiębiorstw.

Zakończenie prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej oraz Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia spodziewane jest w przyszłym roku. Coraz bardziej prawdopodobne jest, że obydwa przedsiębiorstwa przejmą spółki pracownicze.

W Gryfii, drugim pod względem wielkości przedsiębiorstwie remontowym w Polsce, powstał już komitet założycielski spółki menedżersko-pracowniczej. Jej udziałowcami mają zostać obecni i byli pracownicy stoczni oraz kooperanci i podwykonawcy.

— Jeżeli zainteresowanie będzie duże, zamierzamy powiązać środki zebrane w ten sposób z 15-proc. pakietem akcji pracowniczych. Rozważamy też możliwość dopuszczenia inwestora pasywnego — twierdzi Paweł Prus, dyrektor marketingu Gryfii.

Przedstawiciele stoczni nie chcą jednak ujawnić, jakim dysponują już kapitałem i kto miałby być tym inwestorem.

Przetarg na doradcę prywatyzacyjnego Gryfii ogłoszono w ubiegłym miesiącu.

Z kolei w GSR, najsilniejszej na krajowym rynku stoczni remontowej, spółkę pracowniczą (Invest Rem) powołano już w sierpniu. Franciszek Magnowski, prezes Invest Rem, również nie jest skłonny dzielić się informacjami na temat sposobu przejęcia stoczni. Pomysł na przekształcenia jest zbliżony do zapowiedzianego w Gryfii.

Spółka ma samodzielnie zebrać fundusze oraz negocjować w sprawie przystąpienia do spółki banków — inwestorów pasywnych. Prywatyzacja firmy jest jednak na bardziej zaawansowana niż Gryfii.

— Do piątku można składać oferty na doradzanie Ministerstwu Skarbu Państwa w procesie prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej — mówi Agnieszka Dłuska z biura prasowego MSP.

Remontami statków zajmują się również: Morska Stocznia Remontowa Świnoujście (Agencja Prywatyzacji), Stocznia Nauta (MSP), Stocznia Marynarki Wojennej (MON), Stocznia Cenal (Centromor i Alkor), Multi Marine Service z Gdańska oraz częściowo Stocznia Północna (GSR).

— Resort skarbu jest właścicielem szczecińskiej stoczni Parnica (w stanie upadłości), Stoczni Nauta oraz Morskiej Stoczni Remontowej Świnoujście, której prywatyzacją zajmuje się Agencja Prywatyzacji. Nie przewidujemy na razie sprzedaży udziałów w Stoczni Nauta — twierdzi Agnieszka Dłuska.

Prywatyzacja MSR Świnoujście jest odwlekana. AP unieważniła przetarg na sprzedaż stoczni z powodu niekompletnych ofert. O MSR ubiegała się Gdańska Stocznia Remontowa i Stocznia Szczecińska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Stocznie idą na swoje