Strony WWW zawierają błędy

Karol Wieczorek
24-01-2000, 00:00

Strony WWW zawierają błędy

Firmom brakuje przemyślanych strategii

POTRZEBNA WIEDZA: W Polsce możliwości Internetu nie są jeszcze powszechnie znane. Doradzamy firmom z różnych branż, jak w ich przypadku najefektywniej wykorzystać sieć do celów gospodarczych — opowiada Olgierd Cygan, dyrektor firmy Digital One. fot. ARC

Krajowy rynek internetowy trudno uznać za rozwinięty. Z tego powodu przedsiębiorstwa prezentujące się na własnych stronach WWW wciąż popełniają sporo błędów. Wielu z nich można uniknąć, korzystając z usług profesjonalistów. Niewiele jest jednak podmiotów specjalizujących się w tego typu doradztwie. Konsulting jest na razie przede wszystkim dodatkową działalnością różnych firm internetowych.

Firmy decydujące się na zaistnienie w Internecie coraz chętniej współpracują z profesjonalnymi usługodawcami. Powierza się im często wykonanie kompleksowych usług, obejmujących swoim zasięgiem większość aspektów działalności w Internecie, począwszy od opracowania strategii, na wykonaniu serwisu kończąc. Taka tendencja jest naturalnym następstwem rozwoju rynku.

— Obecnie przytłaczającą większość naszych klientów stanowią firmy posiadające strony WWW od kilku lat. Były one wykonane sztampowo, dlatego zamiast zapraszać, odstraszają odwiedzających. Na domiar złego do ich budowy użyto przestarzałych technologii — opowiada Olgierd Cygan, dyrektor firmy Digital One.

Wyzwanie edukacji

Wykorzystanie nieodpowiednich technologii do budowy stron WWW nie jest jednak głównym błędem popełnianym przez firmy decydujące się na zaistnienie w sieci.

— Większość stron WWW polskich przedsiębiorstw była i jest tworzona przez informatyków. Często są one poprawne pod względem technologicznym. Prawdziwym problemem jest to, że istnieniu strony nie towarzyszy żadna wizja ich wykorzystania, przez co treści na niej zawarte są martwe i niczemu nie służą — ubolewa Igor Kotlicki z działu konsultingu firmy AMG.net.

— W naszym kraju wyraźnie brakuje wiedzy na temat możliwości, jakie niesie Internet. Dlatego sądzę, że firmy internetowe traktujące swoją działalność poważnie, szczególnie dużo energii powinny poświęcić na edukację rynku — mówi Olgierd Cygan.

Co do tego panuje w branży pełna zgoda. Nawet mocno zantagonizowane firmy starają się wspólnie kreować rynek, angażując się w działalność organizacji i stowarzyszeń branżowych. Przygotowywane są również cykle seminariów, których głównym celem jest właśnie edukacja internetowa kadr zarządzających przedsiębiorstwami.

— Firmy, które chcą wyko-rzystać Internet, najczęściej pytają o to, co można zrobić i ile to będzie kosztowało. Ze swojej strony polecamy najczęściej ostrożność. Jeśli jednak przedsiębiorstwo decyduje się na realizację jakiegoś projektu, musi się w niego zaangażować w 100 proc. Wszelkie zaniedbania mogą się bowiem boleśnie zemścić — dodaje Olgierd Cygan.

Skutek uboczny

Firmy specjalizujące się w projektowaniu stron WWW, tworzeniu wirtualnych sklepów oraz przygotowywaniu kampanii reklamowych w Internecie nierzadko oferują również kompleksowe usługi doradcze. Polski rynek jest jeszcze młody, dlatego do tej pory nie wyodrębniła się w naszym kraju działalność czysto konsultingowa. Doradztwem z zakresu strategii internetowych przedsiębiorstw trudnią się pojedyncze osoby w wielkich firmach doradczych, jak również specjaliści zatrudnieni w przedsiębiorstwach zajmujących się tworzeniem stron WWW. Rzadko zdarza się, że powoływane są do życia osobne działy tzw. e-konsultingu. Na razie nie ma nawet takiej potrzeby, gdyż żadna z polskich firm internetowych nie zrealizowała kontraktu tylko i wyłącznie na konsulting.

— Na rynkach zachodnich działają wyspecjalizowane firmy doradcze oferujące tylko i wyłącznie usługi z zakresu Internetu. Nasz rynek nie wykreował jeszcze takich podmiotów. Sądzę jednak, że z czasem potrzeby klientów spowodują ich rozwój — twierdzi Krzysztof Golonka, dyrektor departamentu Internetu w firmie CR Media.

Nieznane koszty

Klienci korzystający z usług firm internetowych nie zdają sobie często sprawy z kosztów, jakie muszą ponieść na e-konsulting. Co ciekawe, cen doradztwa nie potrafią wyliczyć także sami usługodawcy. Najczęściej opłaty te są włączone do globalnej wartości kontraktu. Szacowany dość ogólnie udział konsultingu w kosztach projektu sięga kilku procent.

— Koszty doradztwa są trudne do oszacowania, jeśli są świadczone przy okazji realizacji większego projektu. W takim przypadku stosuje się stawki godzinowe — informuje Olgierd Cygan.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Wieczorek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Strony WWW zawierają błędy