Subaru wjeżdża do Polski
Subaru Import Polska, spółka importująca japońskie samochody marki Subaru, rozpoczyna działalność. Trafi tu na silną konkurencję, zwłaszcza że sprowadzane modele mogą być dużo droższe od porównywalnych aut na naszym rynku.
Subaru Import Polska z Krakowa, oficjalny importer samochodów marki Subaru, wkroczył w sierpniu na polski rynek motoryzacyjny. Na początek grupa zainwestuje 4 mln zł. W przyszłym roku firma rozpocznie budowę własnej siedziby, w której oprócz biur i salonu sprzedaży znajdzie się również punkt serwisowy. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał roku 2000. Równolegle rozwijana będzie sieć dealerów. Spółka otworzy salony firmowe w największych polskich miastach — m.in. w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach oraz we Wrocławiu.
Plany sprzedaży na rok 2000 nie są jeszcze imponujące. Subaru Import Polska zamierza sprzedać 90 sztuk modelu Legacy, 80 aut Subaru Forester, oraz 30 Su- baru Impreza. Trzeba jednak dodać, że najtańszy model z oferty kosztuje prawie 100 tys. zł. Samochody podobnej klasy, którą w Polsce reprezentują np. Daewoo Nubira lub Ford Mondeo, są nawet o kilkadziesiąt tysięcy zł tańsze. Ale za markę kojarzoną m.in. z Colinem McRae i Krzysztofem Hołowczycem trzeba zapłacić nieco więcej.
Przedstawiciele spółki mogą liczyć na planowane podwyższenie akcyzy, które jeszcze w tym roku prawdopodobnie poprawi sprzedaż aut importowanych. Według projektu budżetu na 2000 rok, akcyza na samochody wzrośnie o 4-5 pkt. proc.
Założyciel Subaru Import Polska — firma Emil Frey Polska — dysponuje 100-proc. pakietem udziałów. Emil Frey Polska jest z kolei spółką córką szwajcarskiego koncernu Emil Frey AG, która na rynku działa już prawie 70 lat. W kraju macierzystym Emil Frey zdobył 13,6 proc. rynku aut importowanych. Do Szwajcarów należy dziś 8 firm importujących 13 różnych marek samochodów. Grupa działa również w Niemczech, Francji, na Węgrzech i w Czechach.