Świąteczny kwartał nie dla iPhone'ów w Chinach

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-01-21 06:59

Wyniki sprzedaży iPhone’ów na chińskim rynku w ostatnim kwartale minionego roku nie mogą być dla Apple satysfakcjonujące. Państwo Środka staje się dla amerykańskiego giganta coraz poważniejszym wyzwaniem w obliczu rosnącej konkurencji ze strony lokalnych marek.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak wynika z danych niezależnej firmy Counterpoint Research, w okresie październik-grudzień 2024 r. sprzedaż iPhone’ów w Chinach skurczyła się aż o 18,2 proc. r/r co spowodowało, że Apple oddało pozycję lider koncernowi Huawei Technologies. W całym 2024 r. w ujęciu globalnym sprzedaż tych urządzeń zmniejszyła się o około 5 proc.

Specjaliści uważa, że przegrania produktów Apple jest wynikiem niesatysfakcjonującej konsumentów ofercie związanej z technologią sztucznej inteligencji. W Chinach, większość nowych funkcji związanych z AI w iPhone’ach nadal nie jest dostępna, ponieważ Apple poszukuje lokalnego partnera, który zapewni infrastrukturę AI na urządzeniu i w chmurze. Firma prowadzi rozmowy ze wszystkimi, od Baidu i Tencent Holdings po startupy, takie jak Zhipu AI, ale żadna umowa nie została jeszcze zawarta.

To pierwszy raz od czasu zakazu w USA, kiedy Huawei odzyskało pozycję lidera — ocenił jednej z analityków Counterpoint, dodając, że sprzedaż Huawei wzrosła o 15,5 proc. w ujęciu rocznym.

Wśród najszybciej rozwijających się marek na chińskim rynku oprócz wspomnianego Huawei wymienia się jeszcze Lenovo Group i Honor Device.